Картка 1.
1.До поданих слів дібрати синоніми.
Ввічливий, відважний, розумний,
радість, хвилювання.
2. Виправити помилку у словосполученні.
Терміново подзвонити, трудівники журналу, приймати участь, на протязі тижня, піднести квіти, відкрити двері, перевертати сторінку.
Картка 2.
1. Знайти власне українські
слова.
Так отак-то трапляється в світі:
Думав жити, поживати
Та Бога хвалити,
А довелося на чужині
Тільки сльози лити. ( Т. Шевченко)
2. Наведіть приклади
багатозначних слів, ввівши їх у речення.
Картка 3.
1. Розкрийте зміст
фразеологічних зворотів.
Блимати
очима, важкий на руку, шкребе на душі, кров з молоком, біла ворона,
насупити брови, передати куті
меду, всипати березової каші.
2. Що таке антонім? Навести приклади.
Картка 4.
1. Дібрати синоніми до
виділених слів у словосполученні.
Незвичайний талант, чепурний
будиночок, засушливе літо, баский кінь, ретельний студент, крихітне зернятко, іти хутко.
2. Що таке омоніми? Навести приклади.
Картка 5.
1. Що таке фразеологізми? Назвіть
декілька.
2. Випишіть антоніми.
Вона була вже не молода, але й не
стара, висока, рівна, з сірими очима. Удень привітно сяяло сонце, вночі
мерехтіли зорі. У жорсткій боротьбі перемагає сильний. Слабкий гине або його
виганяють.
Картка 6.
1. Знайдіть омоніми в словосполученнях.
Падати духом, падати на землю; край вікна, край лісу; глибока балка в степу, залізна балка; коротка
розмова, короткий олівець.
2. Замінити одним словом.
Розмова між двома особами.
Прохід, прокладений під землею. Відступ у першому рядку. Музичний супровід.
Слова, які мають протилежне значення. Масове інфекційне захворювання.
Картка 7.
1.Доповнити текст словами, які б дали змогу уникнути двозначності слів.
Серед стрімких скель стояв … замок.
Його оточував глибокий рів та … насип.
Замок охороняли вправні воїни, … стрілки. Дістатися у палац було … мукою.
2.Дібрати антоніми до слів.
Працьовитий, хоробрий, брехливий,
розумний, будував, чорнявий, помирились, сумний, високий.
Картка 8.
1. Утворіть нові
словосполучення, у яких виділені слова вживалися б у переносному значенні.
Холодний
день, різкий вітер, лютий звір, сердитий
дід, тепла хата, лагідна дівчина.
2. Знайдіть у реченні
синоніми.
Гармидер, галас, гам у гаї. Забарвлення неба змінює сонце. Це й зветься
зірницею, світовою зорею, світанком. Багрянець вечірньої зорі палав, мигтів,
палахкотів. Часом сопілка у горах заплаче, заквилить.
Картка 9.
1. Складіть із поданих слів
синонімічні ряди.
Дружити, сучасний, дотеперішній,
приятелювати, минулий, попередній, колишній, товаришувати, нинішній,
сьогоднішній, тодішній, ладити, брататися, пережитий, модерний, найновітніший, теперішній.
2. Складіть кілька речень
про зимові розваги дітей, використовуючи слова в переносному значенні.
Картка 10.
1.Спишіть. Підкресліть антоніми.
Збери, сину, всю родину, і
близькую, і далекую, і вбогую, і багатую.
Порожня бочка гучить, а повна –
мовчить. Правда кривду переважить. Згода будує, а незгода – руйнує. Хто що
заслужив: одному шана, а іншому зневага.
2.Пояснити фразеологізми.
Виставити напоказ зуби; сміятися на всі зуби; курям на сміх; сміється той, хто сміється останній.
Картка 11.
1. Спишіть, підкресліть
антоніми.
Сумно й весело! Сльози й сміх!
Зелено, любо і сіється сніг…
Зимно становиться…Трави й квітки
Хутко вбираються в білі
свитки. ( О. Олесь)
2. Вилучіть зайве слово з
рядків.
А) Сумний, журливий, невеселий, радісний.
Б) Горизонт, обрій, круговид, небо, виднокрай.
В) Добре, мабуть, напевно, либонь, очевидно.
Г) Сміливий, балакучий, говіркий, лепетливий.
Картка 12.
1. До іменників доберіть
прикметники, підкресліть, вжиті в переносному значенні.
Руки, прикраси (золоті); зима,
характер (лютий); полин, доля (гіркий); ніж, погляд(гострий); спогад, хліб
(свіжий); кімната, настрій (світлий).
2. Доберіть антоніми до
слів.
Любов, добро, життя, день, щастя,
сміх, радість.
Картка 1.
1. Виділіть основу слова і
закінчення.
Танцювальний, осінній, шовковиця,
круча, палиця, бібліотека, білолиций, переможець, торішній, тисячоліття,
інфляція, слухайте, взагалі, вдарять, синіти, найвищий, мужність.
2. Знайдіть зайве слово у
кожному рядку.
Серце, на серці, серцевий,
сердечний, сердечно.
Стрибати, підстрибувати, стрибає,
стрибок.
Тихо, тихіше, тихішати, тиша.
Наземний, зелений, земля, земляк,
землею.
Картка 2.
1. Виписати слова з нульовим
закінченням.
Вночі, братів, малювати,
відпочивши, вбік, уклін, тут, вікон, їсти, актор, Карпати, Тбілісі, йорж, під
вечір, зелень, слід, дерев, красен, осушив, лягла. Розкрий, окунь, ожина,
стоячи.
2. Виділити основу і
закінчення слів.
Затримують, виражається,
привертає, колегією, рівноправ’я, вирієм, придивляюся, почуваєш, подвір’я.
Картка 3.
1. Доберіть до поданих слів
спільнокореневі.
Гілка, синій, малювати, перемога,
бити.
2. Запишіть слова,
розб6еріть їх за будовою.
Гуцульський, задачник,
перешіптуватися, підбрехач, тонесенький, спросоння, розсміятися, присмачений.
Картка 4.
1. Запишіть слова, розберіть
їх за будовою.
Розбити, виїзний,
напівзатоплений, удосвіта, паяльний, піаніно, рукастий.
2. Додайте до слів префікси і запишіть.
Громити, давати, брати, робити,
питати, котити, ділити, йти, клеїти, кликати, їсти, гріти, смажити.
Картка 5.
1. Виділіть префікси у словах, доберіть з антонімічними префіксами.
Недоїсти, завеликий, ускочити,
відкрити, принести, передмова, увійти, надводний.
2.Визначте зайве слово у рядках.
Вирубка, зачіска, прополка,
лікарка.
Собачня, комашня, платня,
куркульня.
Ключик, гвинтик, котик, дощовик.
Підприємство, птаство, студентство,
селянство.
Картка 6.
1.Розберіть слова за будовою.
Заквашування, запуск, каменіють,
капусниця, навпростець, ботанічний, бадиллячко, говіркий, перепечений,
болісність, допитуваний, цяткування.
2.Доберіть слова з суфіксами: -ец-,
-ач-, -ик-, -тель-, -іст-, -к-, -ечк-, -ичк-, -ств-.
Картка 7.
1. Розберіть слова за
будовою.
Перевтома, подорожній, слабують,
безнадійний, підтопити, недобір, недешево, відважує, обезжирений, зрадництво.
2. Спишіть речення, виділіть
префікси.
В’яне ліс. Перефарбувалась,
пожовкла трава. Від гілки берези відірвався й полетів золотий лист. Падаючи,
він довго кружляв, намагаючись примоститися на шапку гриба. Жовтим килимом
застелені несходжені стежки лісових хащ.
Картка 8.
1. Виділіть префікси у
словах.
У глухому лісовому куточку нам
зустрілась яблунька-дичка, що витягнулась метрів на вісім вгору. Влітку вона
гула своєю кроною, буяла в зеленому кипінні, а тепер почорніла, змарніла. З
першим приморозком обпали з неї яблучка, перемерзли, на смак кисло-солодкі.
2. Виділіть суфікси у
словах.
Підштовхувати, товстуватий,
закритий, радісніший, тихесенько, затихнувши.
Картка 1.
З наведених речень випишіть назви істот і неістот. Виділіть закінчення.
Коли не вчився Іванком, то Іваном
вже тяжко вчитись. Не знаємо ціну водиці, поки не висохла криниця. Нема диму
без вогню. Яка совість, така й честь. Заторохтіла Солоха, наче діжка з горохом.
Дивиться лисицею, а думає вовком. Лукавий чоловік словами любить, а ділами
губить. Як не навчив дитину в пелюшках, то не навчиш і в подушках.
Картка 2.
Спишіть. До виділених прикметників доберіть синоніми та антоніми. Визначте
синтаксичну роль прикметників.
Коли люди до тебе добрі,
то ти будь ще добріший. Де є добрі люди, там біди не буде. Сиву голову шануй,
аби й сам такої нажив. Не надійся на чужу хату, бо під тином доведеться
умирати. Найбільше багатство – здоров’я. Правда світліша за сонце. Живе
слово дорожче мертвої літери. Весела думка - половина здоров’я. Поганому виду нема
стиду.
Картка 3.
Випишіть словосполучення з числівниками, вкажіть їх відмінок і закінчення.
Якщо зрубав дерево, то посади
два. Чоловік має два вуха щоб більше слухати, а один язик, щоб менше говорити.
Один дурень зіпсує, що й десять розумних не направлять. Їдеш на день, бери
хліба на три дні. Сім раз відмір, а один раз відріж. Кінь на чотирьох, а той
спотикається.
Картка 4.
Випишіть займенники, поставте їх у початковій формі.
Мов у лісі родився, нічого не
знає. Не рубай вище голови, бо тріски тебе запорошать. Хто як робить, так і
матиме, хто як пославсь, так і спатиме. Він тяжко хворий: коли працює, все так
мерзне, а коли їсть, то все пріє. Коли тебе шанують добрі люди, шануйся й сам.
На інший раз наука: не ходи в ліс без дрюка. Не бачить сова, яка сама. У кого є
злість, той своє серце їсть.
Картка 5.
Підкресліть дієслова, визначте їх час. Вставте пропущені букви.
У сусіда ума не позич..ш. Не кажи
гоп, доки не перескоч…ш. На світі знайд…ш усе, крім рідної матері. Посі..ш
вчинок, виросте звичка. З дурним каші не звар…ш. Науки ні вода не затоп…ть, ні
вогонь не спал..ть, ні злодій не вкраде. Кожна робота легка, коли охоче її
роб…ш. Квітневої роботи на май не відкладай, то їстим…ш коровай. Коли здобуд..ш
освіту, то побач..ш більше світу. Повний колос униз гнеться, а порожній вгору
дер…ться.
Картка 6.
Підкресліть прислівники у реченнях.
Що вранці не зробиш, того ввечері
не наздоженеш. Краще розумна догана, ніж дурна похвала. Легко обіцяти, але
важко слова дотримати. Дитина плаче, а матері боляче. Менше говори, а більше
роби. Добре довго пам’ятається. А зле ще довше. Всяк розумний по-своєму: один
спереду, а другий потім. Той може правду говорить, хто змалку завжди в труді
горить.
Картка 7.
Подані іменники поставте в родовому відмінку однини і запишіть у дві
колонки: 1- із закінченнями –а, -я; 2 – із закінченнями –у, -ю. Підкресліть
другу букву і прочитайте прислів’я.
Вовк, зліт, мороз, удав, Дністер,
імпульс, фейлетон, майданчик. Абрикос, адмірал, ідеал, Дунай, ансамбль,
Ужгород, замок, Єнісей, Воронеж, альт, Донбас, асфальт, Мадрид, американець,
сир, замок, стиль, льон.
Картка 8.
Запишіть іменники у родовому відмінку у дві колонки: 1 – із закінченнями
–а, -я; 2 – у, -ю. Підкресліть першу букву і прочитайте прислів’я.
Йосип, понеділок, щавель, орел,
об’єм, папір, орієнтир, женьшень, Нальчик, сніг, інтелект, Єгипет, епіграф,
шифер, танець. Шків, ефект.
Картка 1.
Затранскрибувати слова.
Ким нащі прадіди були,
Нам прізвища розповіли.
Клав прадід печі – звавсь Пічник,
Робив колеса – Колісник,
Дробив каміння – Каменяр,
Щітину обробляв – Щіткар,
Ковші виготовляв – Ківшар.
І дьоготь продавав – Дігтяр,
А у козацькім курені
Отаман був пан Курінний.
Картка 2.
Записати слова, групуючи їх за правилами написання. Підкреслити слова з
ненаголошеними голосними, що не перевіряються наголосом.
Житловий, математика, чеснота,
пильнувати, майстер, голубка, килим, терен, березняк, південь, летючий,
бетонний, нахилитися, легенда, лини, черпак, блискучий, бобіна.
Картка 3.
Списати, вставляючи пропущені букви.
М…даль, г…рой,
д…монстрація, с…лдат, в…кзал,
м…тро, в…лос…пед, т…атр,
д…ржава, д…ректор, к…шеня,
ар…фметика, п…нал, м…нулий,
абр…кос, ап…льсин, л…мон, р…спубліка.
Картка 4.
Переписати, вставляючи пропущені букви е чи и. Пояснити правопис слів.
Шел…ст.. бр…ніти,
др….жати, ч…р…пок, ож…ледиця,
тр…вога, т…р…вені, кр…ниця,
п…р…лаз, п…р…дплата.
Картка 5.
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити правопис слів.
Дал…чінь, в…селий,
в…шневий, пів…нь, т…хенький,
т…нічний, з…рнина, д…витись, д…в’ятий,
п…линка, п…кти, щ…пати,
ч…твертий, ч…тець, Січ…нь,
хлоп…ць, нож…к, щигл…к,
чов…н, пів…нь, майст…р,
глеч…к, стол…к, промов…ць.
Картка 6.
Списати. Назвати орфограми. Обґрунтувати вибір букви е чи и.
З…мляний, л…поліття,
ж…ст….куляція, ч…р…да, ш…нель,
щ…б…тання, б…р…стяний, с…ротина,
кр…м…нистий, ж…тловий, ж…нці,
ч…р…ш…нь, р…жим, витр…мка,
ч…мпіонат, трен…р, м…чі,
м…сливець, ф…хтування, с…крет.
Картка 7.
Виписати слова з неперевіреними голосними. Перевірити їх за словником.
Гр….чаний, зн…рвований,
тр…мати, пр…рода, д…тяжчий,
м…нати, дж…р…ло, л…вада,
кр…ниця, ч…кати, м…лодія,
з…л…ніти, к…шеня, б…р…гти,
л…ман, степс…ль, тр…вога,
в…дмідь, ком…н, ст….р…гти,
гр….міти, кр…склярський.
Картка 8.
Переписати, вставляючи букви е чи и. Підкреслити орфограми.
Віт…р січе в обличчя. Нам…ло
снігу – січневого снігу. Важкувато стало пташкам, що з…мують у нас. Але вони не
дуже сумують. Ось, в…село цвірінькаючи, хв….лясто прол…тіла зграйка жвавих
щигл…ків, ч…жів і коноплянок. Помчали десь на лопухах чи б…різках поснідати
насіннячком.
Картка 1.
1. Спишіть, позначте
орфограми.
Захис…ний, контрас…ний,
тиж…невий, зап’яс…ний, улес…ливий,
шіс…сот, проїз…ний, пес…ливий,
звіс…но, балас…ний.
2. Утворіть прикметники від
іменників. Підкресліть буквосполучення зі спрощенням.
Честь, форпост,
виїзд, пристрасть, хвастати,
кількість, користь, захист,
ненависть, щастя, якість.
Картка 2.
1. Спишіть, підкреслюючи
орфограми.
Піс…ний, віс…ник,
шіс…сот, зліс…ний, доблес…ний,
комендан…сякий, ус…ний, пес…ливий,
студен…ський, не навис…ний, хвас…ливий,
контрас…ний.
2. Підкреслені слова
записати у фонетичній транскрипції.
Моя ти – пісня, сила і
відвага,
Моє вселюдське й мамине ім’я!
Тобою палахтить душа моя,
Втішається тобою серця спрага.
Картка 3.
1. Спишіть, ставлячи
наголос. Підкресліть букви е, и, о, що позначають ненаголошені голосні.
Сестрин, дев’ятсот,
пишатись, голубка, вітер,
пеньок, праведний, женці,
веретено, терен, шелестить, зелень, пшениця.
Декрет, минулий, партизан.
2. Зробіть звуковий запис
слів.
Зозуля, ганок,
бджола, місяць.
Картка 4.
1. Доберіть і запишіть до
кожного слова по 2 – 3 спільнокореневі. Підкресліть ненаголошені е, и.
Секретар, генерал,
операція.
2. Запишіть слова у
фонетичній транскрипції.
Стежина, розумниця,
веселка, величезний, непримиренність.
Картка 5.
1. Замініть слова так, щоб
ненаголошений голосний випав. Запишіть їх.
Рів…нь, пів…нь,
тижд…нь, ш…вці, дом…н.
2. Запишіть слова у формі
2-ої особи однини і множини теперішнього часу. Підкресліть орфограми.
Т…мніти, п…тати,
зг…щати, т…рпіти, к…рувати, м…рехтіти,
зас…лити, ч…канити.
Картка 6.
1. Запишіть у дві колонки слова з е та и.
З…л…ний, л…поліття, ч…р…да,
ш…нель, щ…б…тання, ч…мпіонат,
тр…нер, м…сливець, р…жим,
гв…нтівка.
2.Як перевірити написання слів з ненаголошеними голосними?
Картка 7.
1. Зробіть звуковий запис
виділених слів.
Бджола мала, а й та працює.
Роботящі руки гори вернуть. Щастя розум одбирає, а нещастя
повертає. Хто біди боїться, тому вона родич. Що сьогодні маєш
зробити, не відкладай на завтра.
2. Вставте пропущені букви.
Хліб-сіл… їж, а правду ріж… . У
кого серце вовче, то їст… кого хоче. У кого нен…ка, у того й голівонька
гладенька. Мал….овавним конем далеко не заїдеш.
Картка 8.
Випишіть виділені слова, вставляючи пропущені букви. Визначте їх будову.
Зробіть фонетичний розбір.
Важко в навча…і, зате
легко в роботі. Маленька праця краще за велике безді…я. Ран…і пташки
росу п’ють, а пізні слізки ллють. Хто зна…я має, той і мур ламає. Наука
не пиво: у рот не на…єш. Яке корі…я, таке й насі…я. Не зва…я
дає знання, а навпаки. Письме…ий бачить поночі більше, як неписьме…ий
вдень.
Картка 9.
Вставте потрібний префікс у словах.
Слово – не горобець: випустиш –
не …піймаєш. Коли …добудеш освіту, то побачиш більше світу. Як не ро…кусиш
горіх, то зерна не …’їси. Що думаєш …казати, то …першу обміркуй. Чуже
пере…тупи, та не займи. …першу треба ро…судити, а тоді робити. Добра голова не
…каже пусті слова. Не …питавши броду – не лізь у воду. Вода все …полоще, тільки
злого слова ніколи.
Картка 10.
Спишіть, позначаючи орфограму у словах. У виділених словах вкажіть
кількість звуків і букв.
Мати одною рукою б…є, а
другою пестить. М…ко стеле, та твердо спати. Гірко заробиш, солодко з…їси.
Пташка красна сво…їм пір…ям, а людина – своїм знанням. Нащо й клад, коли
в сім…ї лад. Ледачому і в будень св….ято. Було б здоров…я,
все інше наживеш.
Картка 1.
Запишіть слова у дві колонки: без апострофа і з
апострофом. Підкресліть першу букву і прочитайте вислів. Зробіть фонетичний
розбір трьох слів.
Між…язиковий, олов…яний,
Н…ютон, ател…є, В…єнам,
шампін…йон, ал…янс, арф…яр.
Картка 2.
Замість крапок вставте букву чи знак, записуючи у дві колонки: 1 – без
апострофа, 2 – з апострофом. Підкресліть першу букву і прочитайте ім’я поета.
Тм…яний, В…чеслав, Анан…їн, р…сно,
Черв…..яков, Афанас…єв, св….ятковий,
екстер…єр, шев…йот, нав…ючити,
емал…ований, об…єкт, комп…ютер.
Картка 3.
Вставте потрібну букву чи знак, запишіть у дві колонки: 1 – без апострофа,
2 – з апострофом. Підкресліть останню букву і
прочитайте прислів’я.
Цв…яшок, М…юнаен,
кур…єр, вп…яте, дзв…якнути,
п…єдестал, вар…яг, з…ясовано,
в…яз, грав…юра, біл…ярд,
Лук…Ян, грил…яж, духм…яне,
кар…єра, Захар…їн, Прип…ять.
Картка 4.
Вставте потрібну букву чи знак, запишіть у дві колонки: 1 – з апострофом, 2
– без апострофа. Підкресліть першу букву, прочитайте прислів’я.
Сім…я, ін….єкція,
ал…янс, рутв…яний, ател…є,
миш…як, рум…яний, з…йомки,
він…єтка, арф…яр, з…ясувати,
Іл….їн, духм…яний, В…яземський,
ім….я, дит…ясла, різдв…яний,
Ігнат…єв, Мар…їн, інтерн…ю,
жовч…ю, Руж…є.
Картка 5.
У першу колонку запишіть слова з апострофом, у другу – без апострофа.
Підкресліть третю букву і прочитайте прислів’я.
Лук…Ян, Васил…єв,
дзв…якнути, олов…яний, Руж…є,
Зінов…єв, д…оготь, цв…ях,
р…ясний, кров…яний, сім…я,
рутв…яний, з…йомки, круп…яний,
зім…яти, сер…йозний, Григор…єв,
в…йокнути, кан…йон, грав…юра,
в…ялий, праслов…янський
Картка 6.
Запишіть слова у дві колонки: 1 – з м’яким знаком, 2 – з апострофом.
Підкресліть першу букву і прочитайте прислів’я.
Порт…єра, сап…яновий,
Х…юстон, Рішел…є, ател…є,
об…єкт, вол…єр, Д…яконов, В…ячеслав,
ад…ют ант, Ул…янов, Н…ю-Йорк,
Треф…єв, ескадри…я, Шар…енський.
Картка 7.
Запишіть слова у дві колонки: у першу з апострофом, у другу – без. За
першими буквами прочитайте крилатий
вислів.
Від…їзд, інтерн…ю,
духм…яний, осв…ячений, Дем...ян,
н…юанс, Анан…їн, різьб…яр,
рум…яний, олів…є, довір…я.
Омель…янов, дзв…якнути, уз гір…я,
др….юк.
Картка 8.
Слова розташуйте в колонки: у першу з апострофом, у другу – без. Підкресліть
першу букву, прочитайте вислів.
Пів…яблука, сер…йозний,
хр…юкати, Руж…є, арф…яр,
осв…ячений, Вороб…йов. Верф…ю,
дит…ясла, ател…є, ув…язнення,
Ємел…янов, нагір…я, шев…йот,
екс-прем…єр.
Картка 9.
Вставте м’який знак чи апостроф, запишіть у дві колонки: 1 – з м’яким
знаком, 2 – з апострофом. Підкресліть другу букву, прочитайте назву поезії В.
Сосюри.
Ул…янов, Люс…єн,
кур…єр, Ак…яб, кров…ю,
облиц…ований, він…єтка, бар…єр,
з…їзд, втр…ох, т…мяний,
ін….єкція, бур…ян.
Картка 10.
Вставте м’який знак чи апостроф, запишіть слова в 3 колонки: 1 – з
апострофом, 2 – з м’яким знаком, 3 – без них. Підкресліть другу букву і
прочитайте народне прислів’я.
В…ячеслав, стан…те, з…йомки,
ін….ший, без…ядерний, батал…йон, вар…яг, осв…ячений,
довір…я, вкин…те, арф…яр,
вер…овка, відсв…яткувати, зів…ялий,
ін….єкція, Гнат…юк, кн….язівство,
знічев…я, в…яз, Он…єгін,
р…ясно.
Картка 1.
Відгадати загадки. Вставити пропущені букви, поставити, де потрібно коми.
Круглий, та не м…сяць, зел…ний,
та не діброва, з хвост…ком, та не миша.
Бігла лял..ка коло ковалики в
тр…ох кожухах та ще й змерзла.
Ліз карасик через п…релазик та в
воду – плюсь.
Поруч іде та сліду не зал…шить.
Кругом з…млі ходить, та ще ні
разу кругом не обійшов.
Картка 2.
Розібрати за членами речення. Знайти однорідні члени. Пояснити вживання
розділових знаків.
Перед самою хатою росли червоні,
рожеві, білі маки.
Барвінок цвів і зеленів.
На клумбах пишно цвіли червоні
канни і герані, бузкові іриси і жовті гвоздики.
Я так люблю жагуче літо, і даль,
і зоряну блакить.
Картка 3.
Порівняти речення. Пояснити розділові знаки. Розібрати іх за членами
речення.
Порозцвітали гарно квіти:
нагідочки, красолі і мачок.
На будинках, на деревах, парканах – усюди
червоний відблиск.
Зацвіли усі діброви, і долини, і
луги.
Рястом, жовтоцвітом, ромашкою все
заквітчала весна.
Картка 4.
Списати, ставлячи пропушені розділові знаки. Підкреслити члени речення.
Усе чарує зір кругом роса і луг і
вода.
Усе, усе народу трудовому зерно і
сталь і дружба і любов.
Скрізь червоно на небі на
узгір’ях і на горі.
Картка 5.
Списати, виділити однорідні члени речення. Поставити розділові знаки.
Розібрати виділені слова за будовою.
До чого ж гарно й весело було в нашому
городі!
Ото як вийти з сіней та
подивитись навкруг – геть чисто все зелене та буйне.
Цвіте малина смородина тютюн
квасоля.
А соняшників а маку буряків
лободи кропу моркви!
Картка 6.
Прочитати, виправити помилки і записати речення.
У нашому саду ростуть яблуні ,
груші, плодові дерева, сливи.
У похід вирушили школярі і
старшокласники.
У нашому лісі водяться зайці,
лисиці, вовки, різні тварини.
Картка 7.
Списати, добираючи однорідні члени речення і ставлячи потрібні розділові
знаки. Підкреслити члени речення.
По річці пливли самохідні баржі
і….
Спочатку листя припиняє свій
ріст, потім…. і ….
Ми зупинимось біля неширокої,
але…. річки.
Четвертокласники вирощують на
ділянці кукурудзу і…, і….
Картка 8.
Визначити головні та другорядні члени речення.
Осінній ліс зустрів нас
непривітною тишею. Лише інколи зацвірінчить синичка або проскрекотить сорока.
Небо затягнуте пеленою сірих хмар. Проте на позаторішнй вирубці ми знайшли дуже
багато опеньків. За півгодини наші кошики були наповнені грибами. Дякуємо тобі,
ліс, за щедрий дарунок!
Картка 9.
Визначити головні та другорядні члени речення.
Заходила ніч… Німіє степ і тьмариться. Поспішаючи, кудись ховаються
останні шуми й гуки довгої літньої днини. Не погасло ще на заході, як кров,
червоне зарево, а вже над ним у темряві далекого неба зажевріла вечірня зоря. А
місяць, що перше висів серед ясного неба сірою плямою, ожив і засвітився білим
чарівним огнем.
Картка 10.
Визначити головні та другорядні члени речення. Розставити розділові знаки.
Вітер хвилю б’є та крутить та
шумить.
Над нивами лугами та долинами
велика хмара йшла.
З-поміж верб та садів виринають
білі хати.
Ніч була хоч зоряна та темна.
Картка 11.
Визначити головні та другорядні члени речення.
Над дорогою часом попадалась вся
в цвіту дика груша або кущ черемухи.
Зірвеш на яблуні кисличку або
малину чи суничку і наїсися часом так, що й до обіду втратиш смак.
Вузенька стежка щезала часом
серед кам’яної пустині або ховалась під виступом скелі.
Картка 12.
Визначте головні та другорядні члени речення.
З-поміж свят козаки найбільше
шанували Покрову. Божу Матір вони вважали своєю покровителькою, заступницею і
свято виконували головний девіз свого життя – захист православної віри. Церква
на Січі завжди називалась Покровською.
Картка 13.
Визначити головні та другорядні члени речення.
Знов настала прозора, спіла
осінь.
Ніч була темна, але тиха.
Не радий хрін тертушці, а проте
на кожній танцює.
Природа довго боролась, шуміла,
протестувала і не хотіла скоритись.
Картка 14.
Переписати текст, розставивши розділові знаки. Назвати однорідні члени
речення.
Синє все озера річка в синяві
намоклий ліс. І усе порожевіло кременисті шпилі грюкочучий Дніпро унизу далекії
темнії гаї на верховинах і прудка пташка понад Дніпром. На лугах густі череди
худоби коні бики вівці дикі тури корови.
Індивідуальні
картки
5 клас
Однорідні
члени речення
Лексикологія
Будова
слова
Частини
мови
Орфограми у словах
Ненаголошені
е, и, о в коренях слів
Вживання апострофа та м’якого знака
( вправи з
ключем)
Комментариев нет:
Отправить комментарий