Ярмарка педмайстерності 2017

Слово до колег
         Життя- вічна наука. Сьогодні воно змінюється стрімко, часом непередбачувано . У період реформування освіти роль учителя в навчально- виховному процесі має бути переосмислена кожним, і кожен має зрозуміти, усвідомити свою роль у житті нашої держави і в житті своїх учнів, систематизувати все надбане, здійснити крок на шляху опанування таких педагогічних технологій, які б допомогли вчителю зробити процес навчання цікавим, різноманітним, ефективним, демократичним.
         Освітою сьогодення в Україні утверджено стратегію прискореного, випереджаючого, інноваційного розвитку освіти і науки, забезпечення самоствердження і самореалізації особистості. Місія школи полягає в тому, щоб допомогти кожній дитині усвідомити суть свого життя, визначити й накреслити орієнтири власного майбуття.
         У зв’язку з цим розроблено нові формати навчальних програм, де визначено роль  української словесності у формуванні ключових компетентностей, з’ясовано особливості запровадження наскрізних ліній : «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність» , «Здоровя і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», які відображають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються в процесі навчання й виховання, спрогнозовано портрет випускника основної школи.
         Пропоновані завдання укладено відповідно до ключових компетентностей та наскрізних ліній  чинної програми з української мови . Вони  мають допомогти учням практично опанувати орфографічні і пунктуаційні правила, що передбачає досить ґрунтовне знання теоретичного матеріалу.
         Завдання вчителя-словесника –ознайомити учнів з мовною системою і формувати на її основі лексичні, граматичні, стилістичні, орфоепічні та правописні вміння, розвивати загальну культуру, риси громадянина України.
Сподіваюся, що пропоновані завдання для учнів допоможуть вчителю досягти цієї мети.











                Складносурядні речення.

1.Утворити з поданих  попарно простих речень сполучникові складні. Записати їх.
Іноді хвиля відривала від місячної доріжки великі скибки. Вони тонули в чорній воді.
Ще не сходило сонце. Микола вже був у човні.
Спрути живуть у морях. Вони можуть пересуватися і на суходолі.
 Рушник постелено поверх клейонки. Клейонка покриває всю поверхню стола.
 Ми підійшли до села. Вже зовсім стемніло.

2. Утворити з поданих  попарно простих речень складносурядні, використовуючи відповідні сполучники сурядності, розставити розділові знаки.
Пісня в селі замовкла. У гаю ще витьохкував соловей.
Було ще досить рано. Спати нікому не хотілося.
Місяць ще не зійшов. Яскраво світили зорі.
Я піду один. Ви почекайте мене тут.
Хтось ішов мені назустріч. Може, мені так здалося.
Пташка між гілками пурхне. Їжак зашурхотить торішнім сухим листям.

3. Скласти і записати складносурядні речення, які можна було бввести у зв’язний текст (підметами в цих реченнях мають бути подані парами іменники). Скласти з утворених речень зв’язний текст.
Криниця, вода; яблуня, сад;сонце, степ; сосна, дятел; весна, птаство; хмара, дощ;блискавка, гуркіт.

4. Обєднати прості речення в складносурядні. Визначити смислові зв’язки між їх частинами.
Небо заволокли низькі сірі хмари. Пішов дощ.
Зайшло сонце. Відразу потягнуло холодом.
Пташки не співають на деревах. Коники не сюрчать у траві.
Увечері було ще досить тепло. Вночі взявся заморозок.
Сіявся дрібний дощик. Падав мокрий сніг.
Погода зовсім зіпсувалася. Горобці, здається, не звертали на це уваги.

5. Визначити смислові зв’язки між  частинами-реченнями, що входять у складносурядні, розставити розділові знаки.
Із поля дорога завернула до лісу і ми опинилися під темним склепінням високих дубів.
З північного заходу вітер дмухнув але  він уже не міг здолати тепла.
Обід вже давно був готовий проте роздавати його не було наказу.
Чи то галич налетіла чорна чи то гору турки обступили?
Ні повітря не ворухнеться ні пташка не защебече.
Мине час і вже тут буде русло.

6.Переписати, вставляючи замість крапок пропущені букви і потрібні розділові знаки. Зробити аналіз речень за схемою: а) із скількох частин складається, б) головні члени речення, в) сполучники, г) смислові зв’язки.
Люди й тварини вич..кували його( час) довгу гірську зиму і  ось він нарешті пр…йшов.
Крізь діри у даху моргали їм (пастухам) бл..скучі зорі а вони уві сні щасливо всміхалися.
У лісі десь пугач пугутькав а в одній з пастуших стайок  хтось вигравав на флоярі розл..ваючи ген по горах свою тугу.

  1. Списати, вставляючи замість крапок пропущені букви і потрібні розділові знаки. Назвати окремі частини складного речення.
       І помінився світ поп..ред мене і засвітило небо (на)увсебіч. Кудел..ть хмара явори, пряде дощів осін..і мітки і  човниками трактори снують основи ч..рні нитки. Усе іде але не все м..нає над берегами вічної ріки. Десь голос мій шукає моїх друзів і хто(сь) чужий кр..чить м..ні: ау! Людей міл..ярди і міл..ярди слів а  ти їх маєш вимовити (в)перше.

8.Закінчити кожне з поданих речень, утворивши складносурядне з єднальним або протиставним сполучником. Поставити розділові знаки.
Залізничник у картузі підняв прапорця…Упристанційному скверику озвалися соловї…Хати ховалися за кучерявими осокорами… На подвірї нікого не було…У темряві вулиці спалахнули фари…Раптом пролунала команда…Гриміли постріли салюту…На Дніпрі тремтіли вогники…

9.Записати подані речення, визначити, в яких випадках можна замінити сполучники та записати речення.
Тече вода в синє море, та не витікає.
На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитися.
Сила та розум – краса людини.

10.Записати речення, замінивши в них сполучники синонімічними.
Бійці замовкли, пластинку зняли, проте пісня продовжувала звучати.
Іду під зорі друзів зустрічати, але вони не вернуться сюди.
Мати хоче научати, та соловейко не дає.
Тихо на селі. Хіба що собаки ліниво перегавкуються по дворах, чи зарипить звір десь біля колодязя, чи зареве худоба.
Дружба має різні прояви, та закон у неї один – вірність.

11.Записати тільки ті речення, у складі яких є односкладні речення. Розставити розділові знаки. Виділити головні члени речення.
Або дома не бути або волю здобути.
Біляста туча небо полонила і в ній котився сонця стиглий плід.
Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе.
На сизих луках скошено отаву і літо буйне в береги ввійшло.
Творити світ а не вклонятись світу.

12.Доповнити подані другі частини складносурядних речень першими частинами так, щоб кома між ними не ставилася.
…та снилась їм гаряча молотьба. …чи водою його напувають з криниці. …або туман стелився до річки. …та калина кисла жде холодів. …та зозуля десь відлічує літа. …й світанок на обрії заяснів. …або ластівка черкне крилом воду. …чи літня ніч на нас дихне теплом. …та шумлять глухі бори.

13. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Позначити в словах орфограму.
Калина доливає жаром вінця, й верба журу гойдає над ставком, а розпашіле від роботи сонце ляга щокою в хмарний бурелом. Ген-ген лелека гострить крила чинно, тут тиша голуба – до синіх брів, ось сосни з усієї України бредуть на віче збратаних борів. Дихання осені уже на квіти впало, у зелені дерев сумує де-не-де уже пожовклий лист. Осінь лагідна, імлиста ще святкує, та за мить полохке легеньке листя облетить і полетить.

14. Переписати прислів’я, замість крапок вставляючи пропущені сполучники сурядності.
Життя не має ціни, …воля дорожча за життя. Один засіває поле, …інший збирає плоди. Коріння навчання гірке, …плід його солодкий. …розумне казать,…зовсім мовчать. Язик має й коняка, …вона не балака.
Собака бреше, …кінь іде. Слова ласкаві, …думки лукаві. Заснула щука, …зуби не сплять. Журавель в небі, …ти йому ціну встановлюєш.

15.Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. В останньому реченні підкреслити члени речення.
Вітер не вщухав уже кілька днів і море клекотіло пронизливою синявою. Якісь кораблі даленіли і крилами птиці шуміли. Тріщав мороз безжалісний лихий і  підіймався буревій сердитий. Од ударів кололося небо і дерева надсадно тріщали. Назавтра сонце устане знову і зійдуть росою отави. Свинцем набрякли сиві хмари і сонце зникло якось враз. Десь пливуть дощі по шибках і бредуть сніги в полях.

16. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. В першому реченні підкреслити члени речення.
Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі. Вже останнії айстри одпалали багряно а тебе все чекають і вітер і ранок. Одцвітає черемха і бузок одцвітає. Нехай жовтіє лист і срібло криє скроні. Вже підсніжник розцвів й сон-трава розцвітає. Шепче щось берізка в дуба на плечі й вітер вербам коси ніжно розплітає і спадають роси – зоряні дощі. А може й зараз твориться бурштин але про це ще людям невідомо? Вже даленіє дальня даль і небо домнами палає. Сонце поцілувало крижану землю і вона зашарілась пролісками.

17. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки. В останньому реченні підкреслити члени речення.
Всі чекають чекають свят а життя багате на будні. Я тулитиму слово до слова і поллється сердечна розмова. Дзвенять літа як щире слово і в клопотах згоряють дні . Мати вносить сорочину а мережка як огонь!Там моїх братів лилася кров і сльози матерів квітчали сон синовнім домовинам. Сніги стежки заносять і алеї і не проїхати в них не пройти. У шумі шин кудись біжать машини  і день щебече птицями в садах. Вітер виє і сніг без упину по полях стеле білу ряднину. Навколо вітер свище і в небі хмари злі.

18. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки, та букви.
Заворожений гай ловить пром…ні місячні листячком і квітки запашні наче лаг..дні струни бринять. Куди зн..кають зорі на світанні  і відпливають хмари вітром гнані. На землю сходить ніч і зоряним рядном вона вкр..ває все мов ніжною габою. Часом втома в жилах розіллється і тривога в очі загляда. За вікном ш..почуться тополі і пала осінній жар дібров. Осінній день б..грянцем догорів і повний місяць знову став на чати. Вітрець зсував фіраночки-хмарки і місяць усміхався яснозоро і співчутливо кліпали зірки. А за стіною стогне завірюха і хилить голову засніжена сосна.

19. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки, та букви.
Вже грона ч..рвоні в калини горять і птахи до неї здалека л..тять. Ж..ття постійно в’яже свої гордієві вузли і не встигаєш їх ро..рубувати. Не поміча хв…лин людина а час прудкий свій килим тче. В м..ті згуртуймося орлами і буде в нас своє гніздо. Косили нас гарматні жерла під дикий сміх і злобний рев та Україна ще не вмерла і вже ніколи не умре! Бинт памяті ховає давні рани і тільки правда може їх зцілить.

20. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки.
Піднялися крила сонних вітряків і черешню білу вітер розбудив. Була метелиця і тиша залягла. Та ронять верби жовте піря на чорні колії доріг і строгий погляд постеріг від льотний ключ серед безміря. Привяла папороть ще зеленіє та вже горять як свічі дерева і памороззю криється трава уранці-рано. Як жива між віттям павутина проплива а сонце світить тихо мов крізь вії. Я натомився від екзотики від хитро вигаданих слів а на вербі срібляться котики і став холодний посивів.

21. Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки.
Вікам посивіли вже скроні а все про волю не чувать. Порозпрягали хлопці коні і полягали спочивать. Бряжчать мені невільницькі кайдани а я шукаю сховані ключі. Духовний Чорнобиль давно вже почався а ми іще тільки його боїмось. Вже леви ждуть і жде мене арена. Життя мабуть це завжди Колізей. Було життя як вірш без пунктуації а смерть поставить крапку і тире. Вже листопад підкрався з-за дубів і гай знімає золоту перуку. І хто б там що кому не говорив а згине зло і правда переможе!

22.Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, зазначивши в дужках, які смислові зв’язки між його частинами.
Настав похмурий задушливий вечір. Важкі хмари затягли все небо і вкрили землю важкою тінню. Вітер ущух. Нерухоме повітря наче застигло. Низько над землею носилися чимось занепокоєні ластівки. Усе провіщало грозу та незважаючи усе дорогою до Мотронинського монастиря повільно просувалися юрби прочан. В цьому звичайно не було нічого дивного бо завтра в монастирі мала відбутися урочиста відправа з нагоди свята Маковія.

23. Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, зазначивши в дужках, які смислові зв’язки між його частинами.
Вечоріло. Після двотижневої спеки нарешті пролилась зливою давно очікувана й така жадана грозова хмара. Правда вона захопила село тільки крилом посунувшись далі на південь але й півгодинний рясний дощ освіжив і зелень і повітря напоївши його пахощами щойно скошеної в леваді трави. Північний край неба вже виблискував чистою прозорою блакиттю а на заході ще зловісни чорніла темно-багряна хмара з якої проглядало вечірнє сонце.

24.Накресліть схему складносурядного речення, виділіть граматичні основи.
Я вірю в диво! Прийде час, - і вільні й рівні встануть люди і здійснять мрії всі ураз!

25.Перебудуйте наведене складносурядне речення так, щоб у ньому не треба було ставити кому.
Розкинула горобина зелений намет, і під нею трави шовкові постелились.

26. Перебудуйте наведене складносурядне речення так, щоб у ньому потрібно було ставити кому.
По узліссі і на галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава.

27. Накресліть схему складносурядного речення, виділіть граматичні основи.
Отак ми їхали, то надсадним виттям мотора пнулись угору, то повільно спускались вниз; і Чорний Черемош спочатку пінився з лівого боку, а потім з правого; і гори злітали увись із такою легкістю; і блакитного світанку було повно і попереду, і ззаду, й над нами.
28. Накресліть схему наведеного речення, виділіть граматичні основи. У дужках поясніть, чому в цьому реченні ставиться тире.
То не від сонця урожай доспів – то спів про щастя затвердів в зерні.

29. Накресліть схему наведеного речення, виділіть граматичні основи. У дужках поясніть, чому в цьому реченні ставиться крапка з комою.
Дерева і кущі, повні соковито – зеленого листя, понамокали й понависали і здалеку виглядали , як копиці сіна; а зі стріх і з дахів спливала цівками дощівка.

30. Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, в якому сурядні частини мають спільний другорядний член, та зазначте, які смислові відношення встановлюються між цими частинами.
А ниви пахли хлібами динями кавунами і шуліки високо в небі погойдувалися на крилах. Вечорами перед Куреневими дверима горіло вогнище збиралися вморені люди і співали вморених пісень. Потім і люди й пісні засинали і тільки полум’я від вогнища то шугало вгору червоними шпичками то гнулося дугою од вітру то й зовсім згасло. І тоді аж до світанку жеврів та блимав у ніч невсипущий жар та іскри никали побіля Куреня цілими роями і гасли нишком одна по одній.

31. Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, зазначивши в дужках, які смислові зв’язки між його частинами.
      Степ уже вбирався у вечорову просинь. Спершу вона як вода вступила у видолинки стала у полинових кущах та побіля них а далечінь була вже вся синя. Над нею аж ген-ген край неба червоніла сонячна заграва та вітерець ледве чутно подихав. 
       До Куреня підходили коли місяць стояв уже вище стовпів на шляху. Світло його зазирало в одну Куреневу діру а в пхалися ніч і зорі. Вітер спав і спав на своїй круглій сіті павук.

32. Накресліть схему наведеного речення, виділіть граматичні основи. У дужках поясніть, чому в цьому реченні ставиться тире.
Перший раз на вільного степового коня наложили узду – і рве він її, і бє копитами, підіймається дибки.

33. Накресліть схему наведеного речення, виділіть граматичні основи. У дужках поясніть, чому в цьому реченні ставиться тире.
Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна.

34. Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, в якому сурядні частини мають спільний другорядний член, та зазначте в дужках, які смислові відношення між цими частинами.
Крута балка починалася одразу ж за селом. На підході до неї Арсен обзиваючи себе «боягузом» та «як малою дитиною»стишив ходу й ступав майже нечутно. Місяць стояв низько. У балці панувала темрява і чаїлась якась недобра тиша. Аж раптом попереду неподалік од Арсена щось завовтузилось й затремтіло. Старий зупинився і затамувавши подих упявся очима в те місце звідки чулася вовтузня.

35. Розставте у тексті розділові знаки. Випишіть складносурядне речення, зазначте в дужках, які смислові відношення між цими частинами.
  Вставши як завжди раненько прихопив Арсен своє рибальське начиння та й пішов з двору. На небі поміж хмарами ще висів блідий ріжок місяця а на сході вже біліла вузенька смужка світанку. Арсен постояв біля повітки обмірковуючи що робити. Попереду Крута балка. Про цю балку він за своє життя наслухався таких жахів що й зараз на старості побоювався вночі тієї чорної прірви при самій стежці до річки.


Складнопідрядні речення
  1. Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
Широка вулиця, уздовж якої щойно  назустріч Наталі рухалась рікою надвечірня юрба, спорожніла.

  1. Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
Із західного краю неба назустріч йому загуркотів несподівано грім, наче там десь розпалася скеля і почала звергатися схилами гір у долину.

3. Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
Соловями заб’ються тятиви тонкі
На бенкеті відваги і сили,
Щоб дівчата в квітках тут водили танки
І від пестощів ночі п’яніли.

4. Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
Світлиця з матового скла, з одкритою стелею, так що видно багато неба і зовсім не видно землі

5.Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
Схопив трембіту й дмухнув у неї так, що звуки не поміщались в інструменті й вилетіли з горла, мов кулі.

6.Накресліть схему наведеного речення і вкажіть вид підрядної частини.
О, вір у відваги ясне багаття,
І скинеш, як пірвану лаху,
І слабість, і сумнів, і марність життя,
Коли ти не відаєш страху

7.Перебудуйте наведені прості речення у складне з підрядним порівняльним.
Довгим ключем пливли по небу хмари. Здавалось, журавлі збираються у вирій.

8.Перебудуйте наведені прості речення у складне з підрядним умови.
Пісню співає чисте серце. Вона мене завжди зворушує.


9.Перебудуйте складне речення з підрядним означальним на складне з підрядним місця.
Посадили ми сосновий бір на тому місці, де колись був степ..

10.Перебудуйте складне речення з підрядним умови  на складне з підрядним часу.
Коли б тренувався як слід, не падав би на лід.

11. Перебудуйте складне речення з підрядним наслідковим  на складне з підрядним причини.
Всі друзі були на уроках, так що зранку до Миколи ніхто не заходив.

12.У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Визначити речення складносурядні та складнопідрядні. Поставити питання від головної частини складнопідрядних речень до підрядної.
Сховавши фарби в зелен-вітах, підкралась осінь, наче рись, і в тіло вистиглого літа вже пазурі її впялись. Невже це листопад? Це леопард, який нам видається листопадом. Це леопард забрів у листопад, та він таки зостався леопардом. Грайте, бубни дубів, бо у танець пішов листопад. Грайте, скрипки беріз, бо у танець пустилася осінь.

13.У кожному з речень підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схему першого речення.
Де панують мир і любов, там не ллється кров. Впізнавай світу, поки молоді йдуть літа. Як буде правда, то буде й рада. Як буде мудра голова, то знайдеться й булава. Убрався в жупан і дума, що він пан. Тікай набік з дороги, бо суне пан безногий. І цариця стане ворона, як спаде корона. Як ти плачеш, твої вороги тішаться. Діждемо пори, що й ми виліземо з нори.

14. У кожному з речень підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схему першого речення.
Пахнуть хлібом слова, що мене їх навчила мати. Я працювати мушу, щоб не соромитись хліба. Був я в гостині, де люди живуть співочі. Сядь, моє серце, послухай, хто там у хаті плаче. Коли мені не допоможуть вірші, то вже не допоможуть лікарі. Але ще гірше, як іржаву мисль вганяють молотком у дошку рими. Над людством нахилюсь, як над потоком, в якому видно воду аж до дна.

15.У кожному реченні підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схеми перших двох речень.
Хіба не бачите, що небо голубіє?  Я не зазнав тих ніжних ласк і слів, що гай мені ласкаво шелестів. Не беріть із зеленого лугу верби ні на жовті луги, ні на скелі, бо зівяне вона від жаги і журби по зеленому лузі в пустелі. Хочу я троянди, що цвіте в саду. Я прийшов на берег моря, щоб журбу свою втопить. Десять літ минуло, як пісні крилаті вирвалися з серця на широкий світ. Ти до мене прийдеш рано , коли зійде тільки сонце. Піду, втечу на сизі гори, що з небом радісно злились. Золоті хвилини линуть, наче бджоли мед несуть.

16. У кожному реченні підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схеми перших двох речень.
Мені приснивсь архангел Михаїл, який очолив військо світлих сил. З сирітської хатини з Давида виріс я, що з Голіафом  б’ється. Що вище совісті і сонця світла, яким крізь тьму світив Сковорода? Одним одна лишилася мені ти, мужицька пісне, в котрій люд весь плаче. Ще довго-довго нам писать життя людського повість, де буде кожним керувать одна царівна- совість. Намалюй мені ніч, коли падають зорі.

17.У кожному з речень вказати головне і підрядне речення. Поставити запитання від головного речення до підрядного та вказати вид підрядного.
Камінь, що в мене кидають, в чорнозем душі ловлю.Вітрець улігся за сосною, яка верхівям піднімає вись. Стара верба така стара, що вниз уже росте. До нас у хату крізь вікно одкрите вривався гомін голосних потоків, що бігли вниз по вулиці нагірній. Осінь стояла об тій порі, коли поля спустошені, безгомінні, коли багряно відцвітають дерева, стають голими й беззахисними, коли дає про себе знати підсиненим на пожухлій траві приморозком недалека й невідворотна зима-сніговиця.

18. У кожному з речень вказати головне і підрядне речення. Поставити запитання від головного речення до підрядного та вказати вид підрядного.
Білостінна батьківська хатино, всюди усміхаються мені соняхи далекого дитинства, що садила мама при вікні. Вертай нас, памяте, вертай на ті стежини полинові, що нас водили крізь літа й не заросла в поета слові. І стежечка від хати до порога, що ми пройшли, спинаючись на ноги, чи не найбільше наше відкриття. Покажи до схід сонця хлоп яткові поле, де русалки стрибають у житі зеленім. Жаль неповторну швидкоплинну мить, що зовсім непримітною зникає. Послухаєм грозу і щедру зливу, що зашумує, виллється сповна.

19.Визначити вид складнопідрядних речень. Перебудувати подані речення на речення з прямою мовою.
Мені говорила бабуся, що кожна порядна дівчина повинна зуміти вишити хоч би один рушник. В мовчазної господині вранці я перепитаю, чи давно той сохне невід, склавши крила поверх тину? На Річку Море раз гнівилось і ревло, що річка береги водою розбовтала. Осел почванитись хотів перед сусідкою своєю Свинею, що чув в ліску всіх птахів спів.

20.У кожному реченні вказати головну і підрядну частину. Визначити вид підрядної частини та поставити до неї питання.
Бджола летить , де мед пахтить. Куди голка, туди й нитка. Де робить купа, не болить біля пупа. Де слова масні, там пироги пісні. Де велика рада, там рідкий борщ. Де багато кухарів, там собаки не голодні. Де немає співця, послухаєш горобця. Де свої б’ються, там чужі не мішаються.

21. У кожному реченні вказати головну і підрядну частину. Визначити вид підрядної частини та поставити до неї питання.
Україна моя починається там, де доля моя усміхається. Де рідний край, там під вербою рай. Там, за порогами, в степах, де землі щедрі і розлогі, сидять лелеки на стовпах. А там, де чуть синички вбогий спів, зими злякавшись, тріпоче лист. Де ходили турки-яничари, там пасуться мирні овечок отари. Де полягла козацькая голова думлива, виріс там будяк колючий та глуха кропива.

22. У кожному реченні вказати головну і підрядну частину. Визначити вид підрядної частини та поставити до неї питання.
Ще будуть люди і брати там, де раби були й кати. Де гарцювали яничари, дзвенять на сонці лемеші. Сивіють хлібів перекати, де кров побратимів лилась. Де козацька слава не вмира, повниться зерном життя натхненне. Там, де землю зорали стальні лемеші, вже пливуть тумани, наче хвилі. Світлом рожевим нам світ паленіє, промінь де ллється іскристий.

23.Накреслити схеми поданих речень, визначити вид кожного.
Чом я не можу злинути угору, туди, на те верхівя золоте, де місяць просвітив біляву хмарку? Там, де малина й ліщина докупи зрослися, вітер натхненно гілля їхнє перемішав.

24.Визначити головну і підрядну частини, поставити питання до підрядної, зясувати її вид.
Чом, чом не прийшов, як ще місяць не зійшов? Тоді тебе принесло, як  сонечко із ішло. Як стане на степу вітер повівати, очерет і тирсу по степу розсипати, тоді мене, мила, можна ждати-піджидати. Як котилось ясне сонце й стало примеркать, став той славний чумаченько товариства прохать. А як жито зацвіло, прийшла звістка у село. У неділю вранці- рано, як стало світати, поз’їжджалась родина жовнярика проводжати.

25. Визначити головну і підрядну частини, поставити питання до підрядної, зясувати її вид.
Коли я йшла стежиною до річки, травинка із-під ніг мені всміхнулась. Затрембітай мені, вівчарику здалека, коли до гір прилине наш лелека. Коли зоря в ранковім небі погожий віщувала день, мене будив пташиний щебет і повнив серце молоде. Поки ранки ще блакитні й білі, босоногий хлопчику, побігай! Ми живем і не вмрем, поки сонцю горіти. Допоки жити буду я , в моїй душі живе жар-птиця.

26.До поданих головних частин дописати підрядні частини, які відповідали б на записані в дужках питання.
Народні пісні я можу слухати (як довго?).(відколи?)я зацікавився фольклором. Вкладати мудрість у прислів’я, приказки й притчі народ почав (від якого часу?)

27.Подані народні прислів’я записати у завершеному вигляді. Визначити тип складнопідрядних речен.
 Наговорив стільки, що…. Зробив так, що…. В хаті так холодно, що…       …годують, так він і гавка. Так наробився, що… Такий старий, що…  Такий хворий, що… Так співає, що….. Так жінку бив, що сам….  У нього стільки правди, як…. .

28.Переписати речення, поставити пропущені коми, підкреслити сполучники однією рискою, а сполучні слова –двома. Знайти вказівні слова.
Коли сонце зовсім піднялось то наче розтопленим золотом облило місто. Так лебідь як весна веслом розплеще синь до рідних лине вод  через луги зелені. Вовк сильним видався таким що всі тремтіли перед ним і Левом звали всюди . Погляди всіх людей звернені до моря що мерехтить переливається до самого обрію. Троянівка ще спала хоч по деяких хатах вже світилось.

29.Записати прислів’я. Знайти в них вказівні й сполучні слова. Підкреслити їх як члени речення. Визначити вид підрядних речень.
Де мало слів, там більше правди. Куди серце летить, туди й око глядить. Куди голова задумала, туди й ноги несуть. Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а там, де косять. Там ліниво працюється, де пожитку не чується. Шукає працю, де більше зиску, а менше риску.

30.Переписати, замінюючи виділені члени речення підрядними порівняльними.
Синє море звірюкою то стогне, то виє. Безмежний степ, широкий лан вставали хвилею гучною. Біля ферми галасувало вороння, чорними віхтями ліпилося на березах. Старий помятий газик з упертістю ішака долав кучугури, надривно хурчав і знімав навколо себе білу пилюку.

31.Перебудувати подані складні речення на складнопідрядні з підрядними причиновими і записати їх.
Дорогу розмито, так що проїхати не можна. На шкільному подвірї не було жодної живої душі, так що я не міг нічого дізнатися. Верби так тісно збилися на греблі, що трудно було проходити між їх окоренками. Сніг на чоботах встиг станути, і на блискучій підлозі калюжі збільшилися.

32.Доповнити подані речення підрядними мети. Поставити розділові знаки.
Учитель говорить досить голосно, для того …. .Знання мови потрібні для того … . Ми вивчаємо історію для того … .

33.Списати речення, розставляючи коми. Поставити питання до підрядних речень, підкреслити сполучники.
Як у травні дощ надворі то восени хліб у коморі. Якби ті птахи мали людську мову вони б сьогодні повідали маленькій дівчинці про її прекрасну землю. Пам'ять могла б убити нас коли б не мала рятівної можливості забувати. Поет може бути сильним тільки при тій умові якщо весь час буде в своєму серці відчувати неперервний зв'язок з джерелами землі, життя джерелами.

34. Записати подані речення, вставляючи замість крапок пропущені букви, визначити вид підрядних речень.
Всі позб..рай в неб..сах бризки осін..ого світла, щоб у привітних очах усмішка радості квітла. Я б орлом хотів бути бистрокрилим, щоб на горах сонце зустрічать. Я б вітрами буть хотів злотими, щоб на полі у хлібах шуміть, гратись в морі хвилями крутими, небом хмари вдал..ну гонить. Засійте, люди, планету житом, засійте миром, щоб жити – світу. Щоб не упасти у відчай, зустрівши зн..могу, благослови м..не, земле, як мати, в дорогу.

35.Перебудувати подані складносурядні речення на складнопідрядні з підрядними допустовими. Записати їх.
Стояла ще зима, ще лежав сніг, але вже пахло весною. Артилерія била по танках, а вони все йшли вперед. Дощик пройшов, але ще капало з дерева.



 Безсполучникові складні речення

1.Вказати складні безсполучникові речення, що складаються з однорідних простих речень . Вставити пропущені букви.
Пер..пілка бігла по ст...рні, воїн мчався полем на коні. Він копитом – прямо на кр..ло, заскр..піло рем..нем сідло. Взяв солдат поран..не пташа: не ч..рства була його душа. І в цю мить догнали вороги – задзв..ніли шаблі навкруги. Він усіх п’ятьох пер..рубав, тільки й сам посіч..ний упав. До грудей тулилося пташа, мов кв..ліло : «Ой, яка душа!»


2.Визначити смислові відношення між простими реченнями у складних безсполучникових. Накреслити схеми перших двох речень
Застеліть скатертиною стіл під гарачий округ короваю, я пахучого хліба накраю! Чаклує над діжею господиня – вже тісто піднялося до країв. В печі зникає біле чудо, гарячі пахощі пливуть. Хлібина свіжа в хаті буде – її до столу радо ждуть. Затишно в хаті, тепло і чисто, мову про хліб я заводжу навмисне. Примарилось: річки круті береги. Крізь темноту самотньо горить одинокая зірка ясная, її промінь так гордо горить, не страшна їй темнота нічная!

3.Накреслити схеми даних речень
Тільки кривду купують золотом , тільки в сріблі несуть гроби,  горде слово , розкуте молотом, переважує всі скарби. Морози бють важкі свої копита останніми походами впівсвіта; останній подих рудуватих криг рожевим ранком звівся і застиг.

4.Накреслити схеми даних речень
Пусто серед степу, сумно й серед лісу: вітри – суховії обголили його рясні віти, ранні заморозки пожовтили та почервонили лист зелений; пташки щебетливі одлетіли у вирій. Вам стає гарно: по кожній жилочці пробігає несподівана міць, в кожному суставі вона обзивається молодою радістю; серце наше б’ється повно та рівно, груди дишуть глибоко та вільно, душу чарує почування любе.

5. Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень.
Урожай не земля родить – його людські руки творять. Посієш недбало – збереш мало. Твоя земля – твій на ній хліб. Земля багата – народ багатий. Дай землі – вона дасть тобі. Стара пісня – нові струни.

6.Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
Зробив добро для тебе чоловік – ти вдячним будь йому повік. Зробив добро ти чоловіку – приємно буде вам обом. Не прагни тільки щоб довіку за це він став твоїм рабом. Заздрість ходить носом водить, зло насіє лихо вродить. Не діли душі наполовину – тріщини іржа покриє враз. Кожне слово хай іскриться мова не загине. Мова це річка живої гарячої крові, висохне річка й народу на світі нема.

7. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
В морі я хотів печаль свою втопить – я до моря вийшов рано море спить. І мені його будити стало жаль залишилася мені моя печаль. Прийшла пора гриби лісами бродять нас павутиння срібне перейма. Сонце високо в небі коцюбою не сягнеш.

  1. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки.
В лузі співа соловейко пісня захоплює дух. Повернулись додому лелеки будуть люди на щастя багаті. Вгору глянув небесно усміхнулась блакить. Давайте знов перейдемо до лірики очистять душі хай її рядки. Так шумить поріг людського голосу не чутно. Світ в казковій пливе тишині не шелеснуть ні віти ні кроки. Чоло гаряче опущу в долоні  дорогоцінні хвилі забуття.

9.Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Знаю одне: не каюсь я, не плачу,
Ні зітхань не маю, ні злоби. (Теліга)

10.Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Почулись кроки, прочинились двері – до світлиці зазирнула господиня. (Книш)

11. Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Буває мить якогось потрясіння:
Побачиш світ як вперше у житті. ( Костенко)

12. Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Особливо привабливі в цей час польові маки – прихорошені яскраво-рожевими хустинками, вони, немовби напоказ, розбіглися уздовж польових доріг.

13. Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Розтьохкався соловейко на калиноньці;
Щось не спиться серед ночі сиротиноньці,

14. Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Друзі й вороги були про нього однієї думки: Сірко – людина рідкісного військового обдарування й покликання.

15. Виконати синтаксичний розбір речення, зазначити смислова зв’язки між його частинами.
Нема нам ні сну, ні спочинку: бігаємо, вслухаємось, клопочемось з ранку до вечора.




Література
  1. Боднар О. С. Рідна мова. Завдання для тематичного оцінювання 9 клас. Тернопіль: навчальна книга- Богдан , 2003
  2. Баран Г. В. Рідна мова. Завдання для тематичної атестації 9 клас. Харків, 2006
  3. Глазова О. П. Рідна мова . Плани-конспекти уроків 9 клас. Видавництво «Ранок» «Веста» , 2005
  4. Гордєєва Л. М. Українська мова 9 клас , Плани –конспекти уроків, Харків «Ранок» 2008
  5. Радзіх С. Інтеграція інтерактивних технологій на уроках словесності. Тернопіль. Видавництво «Підручники і посібники» 2007
  6. Рудницька О. Нетрадиційні завдання з української мови 5-9 класи. Тернопіль .Мандрівець 2007
  7. Щербина В. І., Волкова О. В., Романенко О. В. Інтерактивні технології на уроках української мови. Харків. Видавнича група «Основа» 2006


    Зміст

  1. Слово до колег
  2. Складносурядні речення
  3. Складнопідрядні речення
  4. Безсполучникові речення
  5. Література
  6. Зміст

Комментариев нет:

Отправить комментарий