9-й клас.

                                                     
                                               КАРТКА 1.


Переписати, вставляючи букви і розділові знаки. Зробити аналіз речень.

   Люди і тварини вичікували його (час) довгу гірську зиму і ось він нарешті пр…йшов.
   Крізь діри в даху моргали їм (пастухам) бл…скучі зорі а вони уві сні щасливо всміхались.
   У лісі десь пугач пугутькав а в одній із пастуших стайок (хат) хтось вигравав на флоярі (сопілці), розливаючи по горах свою тугу.












                                                 КАРТКА 2.


   Списати,  розкриваючи дужки, вставити букви і розділові знаки. Проаналізувати речення.

    І помінився світ поп…ред. Мене і засвітило небо на увсебіч.
    Куд…лять хмари явори, пряде дощів осінні мітки і човниками трактори снують основи ч…рні нитки.
    Усе іде але (не) все минає над берегами вічної ріки.
    Десь голос мій шукає моїх друзів і хто (сь) чужий кр…чить мені: ау!


                                      КАРТКА 3.


Доповнити подані частини складносурядних речень іншими частинами так, щоб кома між ними не ставилась.

  … і солов’їне лине пахуче цвітіння.
  … та снилась їм гаряча молотьба.
  … чи водою його напувають з криниці.
  … або туман стелився до річки.
  … та калина кисла жде холодів.
  … та зозуля десь відлічує літа.
  … й світанок на обрії заяснів.
  … або ластівка черкне крилом воду.









                               КАРТКА 4.


Продовжити речення, утворивши складносурядне з єднальним або протиставним сполучником. Розставити розділові знаки.

    Залізничник у червоному картузі підняв прапорця…
    У пристанційному скверику озвались солов ї…
    Хати ховалися за кучерявими осокорами…
    На подвір ї нікого не було…
    У темряві вулиці спалахнули фари…
    Раптом пролунала команда…
    Гриміли постріли салюту…


                             КАРТКА 5.


Проаналізувати  речення.

   Щасливий майстер, що з тяжкої брили пр…красну постать висікає вміло на радіст… людям.
    Я знову їхав по Вкраїні по тих дорогах пол….ових, де вздовж цвітуть сокирки сині.
     Як сумно тій людині жить, яка в житті не знала суму!
     Як не любити пори, коли ночами в щасті тр…мтить соловей.
      Як не любити  роботи  р…зумної, праці, що дух вес…лить.











                             КАРТКА 6.


Проаналізувати речення.

Отам у полі, за хатами, де кутав царину спориш, т…полі небо захитали зелено шумної пори.
Вечеряєм при зорях біля хати, де груша наслух…є цвіркуна.
Ти знову открива…шся мені, село, де очерет шумить при березі.
І встають густі отави, де тупились коси вчора.
Але мені жагуче захотілось верби, що сумовито нахилилась і ронить срібні котики на став.




                              КАРТКА 7.


          Проаналізувати речення.

    Коли ж нарешті на горбку перед нами зачорніли руїни сахарні, Андрій в…разно на мить побачив дими.
     Вузлики із зерном так довго в…сіли під образами в хаті,  аж намулили очі.
      З весною, коли розпочались справжні роботи, розмови ставали б…льш різнобарвні і розростались.
      Минуло трохи біл…ше року, як землетрус об…рнув пишну Мессіну в груд камін…я.












                               КАРТКА 8.


            Проаналізувати речення.

   Щоразу, коли доводиться проїж…жати Малишковими краями, почуваєш, як повно перелив він у свою поезію красу навколишнього світу.
    Коли вже зібралися йти з дал…чі моря, з його непроглядних мороків несподівано з явилось вітрильне судно, зустрінуте десь аж під обрієм вістрям при кордо…иц…ких прожекторів.



                                       КАРТКА 9.


          Проаналізувати речення.

     Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.
    Якби ті птахи мали людську мову, вони б сьогодні повідали маленькій дівчинці про її прекрасну землю.
     Пам'ять могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати.
     Поет може бути сильним тільки при тій умові, якщо весь час буде в своєму серці відчувати зв'язок з джерелами землі.











                             КАРТКА 10.


             Проаналізувати речення.

  Всі позбирай в небесах бризки осіннього світла, щоб у привітних очах усмішка радості квітла.
  Я б орлом хотів буть бистрокрилим, щоб на горах сонце зустрічать.
  Я б вітрами буть хотів золотими, щоб на полі у хлібах шуміть.
  Засійте, люди, планету житом, засійте миром, щоб жити – світу.
  Щоб не упасти у відчай, зустрівши знемогу, благослови мене, земле, як мати, в дорогу. 



                                КАРТКА 11.


Утворити з простих речень складносурядні, розставити розділові знаки.

      Ранком куряться над гірськими скелями рожеві тумани.  Орли кружляють над бездонними ущелинами.
     У вітальні годинник б є десять. Ще можна почитати щось хороше, щось хвилююче.
      Олегові раптом стало страшно. Він швидше пішов далі.
     Олег прокинувся радісний та бадьорий. Наче не трапилося з ним учорашніх пригод.











                                    КАРТКА 12.


Зробити синтаксичний розбір речень, розставити розділові знаки.

   Ви чули, що каже листок осокора осіннім холодним задушливим днем?
    Де звіку знають хлібові ціну, там  совістю і честю не гендлюють.
     Таж океан до краю вкрився б кригою, якби не мав тепла дочірніх рік.
      Ще ж мені не надокучили ці шляхи і небокраї, де хмаринами текучими кружляють птичі зграї.



                              КАРТКА 1.

1.    Яке речення називається безсполучниковим?

2. Продовжіть речення:

Сонце ще не зійшло… (одночасність)
Двері скрипнули… (швидка зміна подій)

3. Розставте розділові знаки.

Небо було суцільно чорне його розкривали блискавки










КАРТКА 2.


1.    Які смислові відношення існують у безсполучниковому складному реченні?

2.    Продовжіть речення.

Вітер війнув… (наслідок, висновок)
Мені здається… (пояснення)

3.    Розставте розділові знаки.

     Посієш зерно золоте забринить пшениця як струна.
     Вік живи вік учись.


                           КАРТКА 3.


1.    Яку роль відіграє інтонація у безсполучниковому складному реченні?

2.    Розставте розділові знаки.

Тут було вже зовсім видно місяць підбився вгору.
Бур ян  знищити урожай підвищити.
Скажу тільки одне хочеться так хочеться иені вчитись.












                                КАРТКА 4.


Поставити розділові знаки, накреслити схеми речень.

1.    Не забувай добре ім. я   цінніше за найбільше багатство.

2.  Такий медвяний запах трав
      Упав би і від щастя плакав!

3. Мені снилось червоні рожі пломеніли в промені золотистім.

4. Добре синові в нього є мати і добре матері в неї є син.



                                     КАРТКА 5.


  Поставити розділові знаки, накреслити схеми речень.

1.    Дерево міцне корінням людина трудовим горінням.

2.    Прислів’я і приказки сталі крилаті вислови у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу.

3.    Люди кажуть посієш вчасно збереш рясно.












                                    КАРТКА 6.


Поставте розділові знаки, накресліть схеми речень.

1.    Здалось на мить пливе у безвість ночі під парус хмар високий корабель.

2.    Була б охота знайдеться робота.

3.    Поглянув я на ягнята
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати
Нема в мене хати.


                          КАРТКА 7.


1.    Які речення називаються безсполучниковими складними?

2.    Поставити і пояснити розділові знаки.

   Ступнеш сніг заспіває веселу пісеньку під ногами.
   Ми цінуємо барвінок за його лікарську допомогу з нього виготовляють ліки від важких хвороб.
    Надворі вже стемніло десь далеко на небі засяяла перша зірка.













                             КАРТКА 8.


1.    Коли ставиться кома у безсполучникових складних реченнях?

2.    Поставити і пояснити розділові знаки.

  Не посадив жодного дерева за своє життя плати за чисте повітря.
  Торгівці охали стогнали та вигинаючись під важкими кошиками поспішали додому.
   Над низиною навис туман пектиме знову цілий день.



                                  КАРТКА 1.


1.    Поміркуйте над одним із речень, що становить ССЦ. Визначте тему, основну думку. Запишіть ССЦ із декількох речень на обрану тему.

2.    Яку будову мають ССЦ? Від чого вона залежить?
















                               КАРТКА 2.


1.    Із роману П Куліша «Чорна рада»  випишіть приклад ССЦ і виділіть такі його ознаки: кількість речень і будову. Виразно прочитайте фрагмент роману, який вам найбільше подобається.

2. Що спільного й відмінного між ССЦ і абзацом?






                          КАРТКА 3.


1.    Що називається складним синтаксичним цілим?

2.    Визначте, яким видом зв’язку поєднанні речення ССЦ.

  У конвалії звичайної листки великі, прикореневі довгастоовальні або еліптичні. Квітконосне стебло прямостояче, голе, безмежне.  Квітки ( до 10 мм  у діаметрі) в однобічній 6-10-квітковій пониклій китиці, зрослопелюсткові. Оцвітина 6-зубчаста, дзвониковидна, біла. Тичинок 6. Стовпчик 1.











                        КАРТКА 4.


1.Яка особливість ССЦ, що складається з одного речення?

2.Відредагуйте речення і запишіть, дотримуючись логіки.

    Ранком Герман почув скрип ресор…  Це була стара княгиня…

    Федір дурнувато бовкає, що у мене язик як лопата. То в його котисько куди й возом можна заїхати.  Брехло є брехло.




                                КАРТКА 5.


Визначте дане6 і нове у кожному реченні ССЦ. Вкажіть вид зв’язку між реченнями.

    Довбиш був багатий чоловік. Він жив на самому кінці села. Там глибокий яр входив у ліс вузьким клином. У самому кутку того яру блищав маленький Довбишів ставок. Над тим ставком стояла його хата. Вона була вся в черешнях. Од вулиці було видно тільки край білої стіни з сінешніми дверима. Густі високі вишні зовсім закривали вулиці вікна й стіни, наче густий ліс.












                              КАРТКА 6.


   Проаналізуйте мікро текст.

  Ганна була невеличка з себе, з невеличким лицем, але повновида й кругловида. Підборідочок у неї був невеличкий, кругленький, як волоський горішок. Темно-русі брови лежали  низько, над самими очима. Сині невеличкі очі світились тихо-тихо, як підіймала вона віка. Тільки вона все опускала очі вниз, все неначе щось думала. Гарна була Ганна, як було оце сяде, то задумається, то спустить свої довгі, густі  вії на повні щоки



                                     КАРТКА 7.

  Розширте ССЦ, побудувавши його з трьох абзаців. Проаналізуйте його.

     Вільне, творче слово – це душа кожного народу. Забуте слово – і край лежав сотні років мертвою цеглиною.
      Хто з вас має огонь до рідного слова, гартуйте його, вчіться, і коли в кого справді є та іскра, що зветься талант, вона не згасне і виведе вас на широкий шлях.
       Усім треба рідним словом володіти, усі гуртом мусимо підняти його на височінь.











                           КАРТКА 8.


Визначте в реченнях «дане» і «нове», вид зв’язку .

   Цей чудернацький ссавець має вкриті роговим чохлом щелепи.  Розмножується він також незвичайно: відкладає яйця, насиджує їх, а малят вигодовує молоком. У тихих річках Австралії ця тварина ловить безхребетних, вибираючи їх із мулу. Качкодзьоби стали дуже рідкісними тваринами. Вони перебувають під охороною закону.









ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ









БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ

СКЛАДНЕ  РЕЧЕННЯ


СКЛАДНОСУРЯДНЕ  І

СКЛАДНОПІДРЯДНЕ

     РЕЧЕННЯ






ІНДИВІДУАЛЬНІ
        КАРТКИ


          9 клас

Комментариев нет:

Отправить комментарий