Картка 1.
1. Що таке дієслово? Назвіть
його форми.
2. Випишіть дієслова,
назвіть їх вид і час.
Учітеся,
брати мої,
Думайте,
читайте,
І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Не цурайтесь того слова,
Що мати співала,
Як малого сповивала,
З малим розмовляла. ( Т. Шевченко)
Картка 2.
1. Запишіть дієслова у дві
колонки? Доконаного і недоконаного виду.
Промовляти, описати,
намалювати, розмовляти, оберігати,
списувати, штовхнути, творити,
прочитати, відстояти, рубати,
побачити, оточити.
2. Розкажіть про дієвідміни
дієслів.
Картка 3.
1. Запишіть у три стовпчики
дієслова: дійсного, умовного і наказового способів.
Осипається, сказала б, звіряє,
працюйте, організуй, бриніла б, навчилася би, ріжте, агітуйте, подає,
трудиться, дістань, остерегла б, аналізуй, скаче, малювала б, катає.
2. Розкажіть про творення
часів дієслів.
Картка 4.
1. Випишіть дієслова і
визначте їх вид.
Хижо буйний вітер віє по долині,
Гори намітають з снігу хуртовини,
Укриває землю скрізь намітка біла,
І земля замерзла, тихо заніміла.
Поки аж весною снігові кайдани
Не спадуть із неї, то й вона не встане.
2. Які є способи дієслів?
Картка 5.
Випишіть дієслова і вкажіть їх дієвідміни.
Шумить Дніпро, сивіє й чорніє, й плескає в береги, розвивається верба,
зеленіють очерети. Зацвіли вишні, прокувала сива зозуля. Красно в садочку!
Прослався зелений барвінок, голубо зацвів, червоніє зірка, повився зелений
горошок, вовча ступа опустила широке листя, цвіте-процвітає мак повний – і
білий, і червоний; розкинувся по землі синій ряст, розрослась зелена рута. А на
самому березі верба опустила віти на воду.
Картка 6.
1. Випишіть дієслова за
дієвідмінами.
Поважати, здобувати,
радити, пороти, стояти,
держати, прочитати, бродити,
бігти, мати, працювати,
спати.
2. Знайдіть «зайве» слова.
Поясніть чому.
Подивиться, пам’ятає,
вслухається, спиш, обійде, промовить.
Кричу, даю, збираю, чистить,
вітаю.
Бачиш, розумієш, читаєш,
відбирають, відповідаєш.
Картка 7.
1. Запишіть дієслова у три
стовпчики за особами.
Працюєш, перемагає, організовує,
робиш, оглядаєш, ламаю, допомагає, їду, готуєш, очищає, ремонтую, кую, аналізує,
аналізуєш, живе, мовчиш, перемагає, атакуєш.
2. Зробіть синтаксичний
розбір речень.
Десь вітер грає на віолончелі,
Морозні пальці приклада до скла,
І ти одна в зажуреній оселі
Замріяно схилилась до стола.
Картка 8.
1. Знайти «зайве» слово.
Пояснити чому.
Мити, пити, жити, сохнути, везти,
кричати.
В’янути, мовчати, перемагати,
гуляти, обнімати, їсти.
Держати, вчити, ревіти, ходити,
бігти.
2. Розказати про способи
дієслів. Навести приклади.
Картка 1.
1. Що таке дієприкметник?
2. Провідміняйте
дієприкметники: виконуючий, посивіла,
проникнуті.
3. Спишіть, замінюючи слова
дієприкметниками.
Кімната, яку прибрали; учень, який багато знає; камінь, який лежить; вода, що кипить; страва, яку посолили.
Картка 2.
1. Запишіть речення,
поставте розділові знаки, підкресліть дієприкметникові звороти.
Рось наче ще біліше почорніла
облямована білими берегами.
З путі далекої вернувся машиніст
укритий порохом увесь пропахлий димом.
2. Складіть речення із
дієприкметниковими зворотами.
Потемнілі й пожовтілі давно; принесений ним; куплений сьогодні.
Картка 3.
1. Подивіться навколо себе,
що є в класі, за вікн6ом. Складіть і запишіть 10 словосполучень з
дієприкметниками.
2. Знайдіть зайве слово і
поясніть чому.
Злиті, опале, обсипане, зелене.
Зеленіючий, граючий, посивілий,
читаючий.
Заповнені, засіяні, виготовлені,
нагріта.
Картка 4.
1. Розкажіть про вид
дієприкметників.
2.
3. На місці крапок вставте
дієприкметникові звороти.
Красуні-ялинки, …, виблискували
під промінням зимового сонця.
З кущів вискочив і прудко помчав
у гущавину заєць, ….
Несподівано на вулицю вилетіли
довгі сани, ….
Картка 5.
1. Визначте від яких дієслів
утворені дієприкметники. Запишіть їх парами.
Керуючий, засліплений, прикритий,
знесилений, зблідлий, стривожений.
2. Запишіть, розкривши
дужки.
( Не) створений роман; (не)
зобов’язаний пояснювати; (не)
спростовані факти; (не) прийняті
документи; нічим (не) зажурена дівчина.
Картка 6.
1. Запишіть слова, вставивши
букви. Поділіть у дві колонки прикметники і дієприкметники.
Несказа…ий, незліче…ий,
неоцінне…ого, неподола…ий, незліче…им, неподола…ого, згорне…ий. Замкне…ий.
2. Підберіть до
запропонованих іменників дієприкметники. Визначіть їх стан.
Син, пісня,
дерево, ліс, трава.
Картка 7.
1. Утворіть від дієслів
активні дієприкметники теперішнього і
минулого часу.
Співають, киплять, ведуть,
прокоптіти, достигнути, пожовкнути.
2. Складіть і запишіть три
речення, в яких би не писалося з дієприкметниками разом і окремо.
Картка 8.
1. Із поданих слів складіть
речення з дієприкметниковим зворотом після пояснювального слова.
Калини, на, постать, з-ломіж
лісу, визирала, одягненою, у, парубка, кущів, окраїні, вишиту. Сорочку.
2. Виправте помилки у реченні.
Нашим очам відкрився ліс,
притрушений інеєм, прикрив шийся снігом.
Метелики були схожі на
різнокольорові листочки, відірвавшихся від дерев.
Картка 1.
Переписати текст, знайти дієприслівники і
розібрати їх.
На Поділлі вишивки з червоних
перетворились на червоно-чорні, потім – на зовсім чорні. А ще пізніше почали
повертатися до червоного кольору. Сам же малюнок, нагадуючи заставки
староукраїнських книг, лишився непорушним. У вишивках полтавських рушників за останні
десятиліття втратилася штриховка.
Картка 2.
Переписати текст, знайти дієприслівники і
розібрати їх.
Його очі, палаючи вогнем,
наскрізь пронизували ворога.
Стоячи біля вікна, вона слухала
музику.
Відступаючи, ворожі війська
залишали свою зброю.
Тремтячі тіні ажурові розквітлий
кидає каштан.
Картка 3.
Переписати текст, знайти дієприслівники і
розібрати їх
Це була велика гірська скеля з
двома чи трьома чималими присілками. Село і присілки лежали у просторій
подовженій долині, що проросла лісом. Чималий гірський потік впадав зі сходу до
тої долини високим водоспадом. Прориваючи собі дорогу поміж тісні скелі і
обкрутившись вужакою по долині, випливав він на захід.
Картка 4.
Переписати текст, знайти дієприслівники і
розібрати їх.
Чумак прямує до кобзи і кладе її біля грудей, немов оповиту дитину.
Забриніли струни раз – вдруге, підтягнув їх
чумак і знову ворухнув ними, видобуваючи мелодію далеких років. І сумно
затужила кобза, і полилася тужлива чумацька пісня.
Картка 5.
Переписати текст, знайти дієприслівники і
розібрати їх.
Пісня зажурила всю хату.
Уявлялись і далекі стовпові простори, і як у вогні горять соловейкові діти. Не
вгадали їм батьки ні щастя, ні долі… Але дід знову провів рукою по струнах, і
повеселіли вони, і повеселіло щось у ногах, і почало підійматися вгору,
виганяючи сум з усього тіла. А дід головою ще й бровами повів, запрошуючи до
танцю.
Картка 6.
Переписати речення, знайти дієприслівники і
розібрати їх.
В Україні існує вірування, що ходити
просто неба з непокритою головою – гріх для чесного чоловіка. В народі склалося
прислів’я:
« Без шапки – мов злодій, ходить». У хаті ж,
навпаки, переступаючи поріг, треба скинути шапку. Гарна шапка була колись
гордістю козаків.
Картка 1.
1. Що таке прислівник?
2. Спишіть, розкриваючи
дужки.
(Не) рідко, (не) ухильно, (не) порушно, (не)
погано, (не) просто, а складно; (не) виразно, а запутано; (не) достатньо; (не)
самовито; (не) цікаво; (не) гарно; (не) стямно; (не) стерпно, а як-небудь.
Картка 2.
1. Поясніть правопис
прислівників.
2. Спишіть, розкриваючи
дужки.
Блідий ранок (не) сміливо зазирнув у вікна.
Вітер (не) самовито стуготів віконцями, гудів у
комині.
Огонь (не) догорів, а тихо пригорав.
(Не) тополю високую вітер колихає.
Повозка котилась (не) битим шляхом,а травою.
На полях ще трава (не) кошена, у полях красуються
жита.
Картка 3.
1. Вставити на місці крапок
не. Розберіть ці речення за будовою.
Цього року грибів у лісі … було.
Демкові це зовсім … цікаво.
… можна гратися сірниками. …
порушно стоять ялинки у лісі.
… легко бути сильним.
2. Виберіть фразеологізми з
прислівниками.
Ні риба ні м'ясо, ні кує ні меле, ні так ні сяк, ні те ні се, ні туди ні
сюди, ні живий ні мертвий, ні вперед ні назад.
Картка 4.
1. Що таке прислівник? Яким він є членом речення?
2. Доберіть антоніми до слів; повільно,
уранці, змолоду, колись,
вгорі.
3.Поясніть фразеологізми.
На волосину; не за
горами; рукою подати; рубати з плеча
Картка 5.
1. Які ви знаєте способи
творення прислівників?
2. Спишіть прислівники,
групуючи їх за способом творення.
Вголос, донині, набагато, добре, підряд, великодушно, тепло, ніяк, будь-де,
казна-коли, хтозна-як, мовчки, дарма. Відколи, зверху, знадвору, недостатньо,
по-козацькому, пошепки, насилу, по-перше, втретє, по-вашому, по-англійськи,
завглибшки, навесні, навсправжки.
Картка 6.
1. Розподіліть у
стовпчики слова, які пишуться разом,
окремо, через дефіс.
На \ багато, з \ дня \ на \ день, поза \ торік, будь \ коли, куди \ небудь,
час \ від \ часу, над \ міру, у \ край,
на \ що, в \ ні \ чию, аби \ куди, рік \
у \ рік, раз \ по \ раз. Нога \ в \ ногу, хтозна \ хто, десь \ інде, казна \
що, по \ сусідськи.
2. Визначте синтаксичну роль
прислівників.
Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг і ледве-ледве переступали
з ноги на ногу. Лише коли-не-коли стогне, тріщить у зимовому сні якесь дерево
та шелестить між стовбурів, блиснувши хижими очима, нічний птах.
Картка 7.
1. Замініть слова
прислівниками з коренем –руч-. Поясніть.
Виготовлено руками, обома руками, зліва, власними руками, поспіхом, справа,
голими руками, поряд, добре, легко, приємно.
2. Утворіть всі можливі
ступені порівняння прислівників: низько,
мало, погано.
Картка 8.
1. Утворіть речення зі
словами : на \ зустріч, по \ зимовому, в \ останнє.
2. Перепишіть підкресливши
прислівники.
Паде додолу лист з деревини, паде невпинно, сумовито. Хлопці замріяно
співали розлогої степової пісні, співали по-парубоцьки красиво. Притихлі явори
стояли безшелесно. Похід гримить нездоланно. Лист так прийшов неждано, мов грім
з ясного неба.
Картка 9.
1. Що таке прислівник?
2. Випишіть слова, які
пишуться з не разом, підкресліть 4-ту букву і прочитайте назву твору Ліни
Костенко.
Не \ вчора, не \ смачно, не \ так, не \ нависно,
не \ тихо, а гучно, не \ дружно, не \ вмить, не \ густо, не \ ясно, а темно, не
\ ясно, не \ з*ясоване питання, не \
зчувшись, не \ іншої, не \ чутно, не \
втричі, не \ правдиво, у нього не \ має часу, він не \ має часу, не \ знайома
деталь.
Картка 10.
1. Випишіть фразеологізми з
прислівниками, складіть з ними речення.
Ні риба ні м*со, ні кує ні меле, ні так ні сяк, ні те ні се, ні туди ні
сюди, ні живий ні мертвий, ні вперед ні назад.
2. По групуйте слова за
правилами.
По-українськи, по-вашому, віч-на-віч, сила-силенна, без кінця-краю,
по-друге, десь-то, як-от, по-справжньому, зроду-віку, мало-помалу, де-таки,
хтозна-куди, казна-де, з року в рік, з давніх-давен, пліч –о - пліч, будь-де,
тишком-нишком.
ПРИСЛІВНИК
ДІЄСЛОВО
ДІЄПРИКМЕТНИК
ДІЄПРИСЛІВНИК
Комментариев нет:
Отправить комментарий