КАРТКА 1.
1. Що таке відокремлені
члени речення?
2. Спишіть текст,
підкресліть відокремлені члени речення.
У кожному
суспільстві є свої неписані закони – звичаї, яких часто дотримуються і виконують більш ревно, ніж
законів, записаних у кодексах, статутах. Випробувані часом, традиції стали
невід ємною рисою нашого побуту, і часто ми виконуємо їх механічно, не
задумуючись, для чого і чому так робимо, яке значення мають ці дії. «Так прийнято»,- ось пояснення, котре чуємо,
розпитуючи про ту чи іншу традицію.
КАРТКА 2.
1. Які розділові знаки
ставляться при відокремлених членах речення?
2. Складіть і запишіть
невеличке оповідання «Звичаї українського народу», вживаючи відокремлені члени
речення.
3. Підкресліть у складеному
вами тексті відокремлені члени речення.
КАРТКА
3.
1. Що таке відокремлені
прикладки і коли вони відокремлюються?
2. Складіть речення, де
подані слова і словосполучення були б відокремленими членами.
Або усна народна творчість; крім бабусі;
Вишита матусею; ясні, тверді, неначе з кришталю.
КАРТКА 4.
Знайдіть відокремлені поширені і непоширені
означення, поясніть розділові знаки.
З-за прядки мати глянула, старенька й тиха.
Свою землю, далеку, святу, не забудеш до згуби. Мати схопилась. Боса,
розпатлана, захмелена від радощів, вибігла в сіни. У світлиці на столі,
обставлений свічками з чистісінького
воску й уквітчаний калиною, красувався коровай. Уся в чорному, з прив’ялими
біля уст борознами часу, вона нагадує тих матерів, які у церквах вимолюють долю
дітям.
КАРТКА 5.
1.
Розкажіть про відокремлені додатки та розділові знаки при
них.
2.
Використовуючи відокремлені члени речення дайте відповідь
на питання «Людина й природа – це друзі чи вороги?»
3.
Підкресліть у складеному вами тексті відокремлені члени.
КАРТКА 6.
1. Розкажіть про
відокремлені обставини та розділові знаки при них.
2. Перепишіть, ставлячи
пропущені розділові знаки. Підкресліть
відокремлені члени.
Ум…раючи старий Чумак старий коваль
наказав був усіх синів своїх до себе мерщій згукати. Під портретом був напис
в…ликими літерами «Батько». А син найстарший Чумаченько подивився-подивився на
свічку потім приник оч…мА до портрета як до живого і довго не міг вимовити ні
слова.
КАРТКА 1.
1. Що таке вставні слова
(словосполучення)?
2. Складіть речення, до
складу яких би входили подані вставні. Запишіть,
ставлячи розділові знаки.
Дозволяю собі сказати; ми в
цьому впевнені;
про це вже говорили; хіба
може викликати сумнів;
у першу чергу.
КАРТКА 2.
1. Які розділові знаки при
вставних словах?
2. Перепишіть, вставляючи
пропущені розділові знаки, підкресліть вставні слова.
Вернусь каже хоч погляну на
дочку та сина. А тут не тобі кажучи ростуть дочки так швидко, як на дріжджах.
Сорочка із бабусиної скрині мабуть є в кожному селі. Перший раз у перший клас я
прийшов із мамою і звичайно закохався вперше до нестями.
КАРТКА 3.
1. Що таке вставні слова (
речення, словосполучення)?
2. Складіть речення про взаємини
між членами родини, використовуючи слова:
по-моєму, видно,
зрозуміло, по-перше, у яких вони виступали б то як вставні
слова, то як члени речення.
КАРТКА 4.
Перепишіть речення, ставлячи розділові знаки. Підкресліть вставні і скажіть
до якого розряду вони належать.
Вчіться діти мої людина
багата не золотом , а наприклад добром…
На моє щастя на материні прохання ніхто не зважає! Захочеш – і будеш. У людині затям лежить
невідгадана сила. Мати йде на кухню голова в неї неприродно зведена, а плечі
тремтять очевидно вона не витримала і заплакала.
КАРТКА 5.
1. Складіть по одному
реченні про історію свого родоводу зі вставними словами, що передають такі
відтінки:
а) припущення; б) жаль; в) радість; г) джерело думки;
д) порядок висловлення думки.
2. Підкресліть у цих
реченнях граматичну основу.
КАРТКА 6.
1. Напишіть твір-мініатюру
«Іду, дивлюсь: мій край, моя земля, сміються в сонці золотому річки, і села, і
поля».
2. У своєму творі використайте
вставні слова, словосполучення,
щоб:
А) привернути увагу читача до висловленої думки;
Б) висловити непевність, припущення;
В) дати емоційну оцінку.
КАРТКА 7.
Визначте, у яких випадках виділені
слова є вставними, а в якає – членами речення.
Все може, може бути.
Може мати плачуть, що нема з ними Василька, може батько журяться та сумні
–сумні сидять край стола і не їдять вечері.
Більше мені підходили оцінки батькові: мати ж здається висловлювала свої
всупереч батькові.
КАРТКА 8.
Переписати, ставлячи розділові знаки, підкреслити вставні слова,
словосполучення.
У 1914 році як відомо почалась
велика європейська війна. Мати звичайно затривожилась. Сумно було, що цей син
уже ніколи мабуть до неї не повернеться… .Словом фортуна нібито зжалилась над
матір ю. І тоді ж у страшній завірюсі помчались галопом будинки крамниці і нарешті
сама земля.
КАРТКА 1.
1. Що таке звертання?
2. Утворіть звертання від
поданих слів і складіть з ними речення.
Бабуся, тато, син, брат, сестра, донечка.
3. Розставте розділові знаки
у реченні.
Можна все на світі вибирати сину вибрати не
можна тільки Батьківщину.(В. Симоненко)
КАРТКА 2.
1. Які розділові знаки
ставляться у реченнях із звертаннями?
2. Розставити розділові
знаки, підкреслити звертання, вказати, якими частинами мови вони виражені.
Чом чом земле моя люба ти мені?
Земле рідна мозок мій світліє і душа ніжнішою стає, як твої сподіванки і
мрії у життя вливаються моє.
Україно Ти для мене диво! І нехай
пливе за роком рік, буду мамо горда і вродлива з тебе милуватися повік.
КАРТКА 3.
1.
В яких випадках ставимо при звертаннях знак оклику?
2.
Складіть речення так, щоб в одних подані слова були
звертаннями, а в інших – підметами.
Вітчизна, мама, українці.
3.
Підкресліть у цих реченнях члени речення.
КАРТКА 4.
1. Дайте визначення
звертання. Які бувають звертання.
2. Напишіть невеликий твір
«Україно! Ти для мене диво!» (В. Симоненко),
вживаючи речення із звертаннями.
КАРТКА 5.
1. Розкажіть про вживання
розділових знаків при звертанні.
2. Перепишіть речення,
змінюючи місце звертання. Поставте розділові знаки.
Рідна земле до тебе звертаються наші думки.
Не біжіть літа так швидко бо в мене внуки ще малі.
Мій рідний батьку мудрий батьку світи надією,
світи.
Спи мій малесенький пізній бо час.
КАРТКА
6.
1. Накресліть моделі, які
відображали б правила вживання розділових знаків при звертаннях.
2. Використовуючи кличний
відмінок, утворіть звертання від іменників. Складіть з ними речення.
Рідний край. Моя
родина. Отчий поріг. Мудрий дідусь.
КАРТКА 1.
1. Що таке однорідні члени
речення?
2. Складіть речення, використовуючи подані слова в
ролі однорідних членів. Визначте їх синтаксичну роль.
а) Мама, тато, бабуся, дідусь.
б)Пестила, голубила, колисала, піклувалася.
в)Веселий, життєрадісний, дзвінкий.
КАРТКА 2.
1. Що таке узагальнююче
слово?
2. Спишіть, ставлячи розділові
знаки. Підкресліть однорідні як члени речення.
Пішов син із матір ю у діброву,
наламав сухого хмизу, розпалив вогнище, убив матір, поклав серце на жар.
Спалахнула галузка, відскочила жаринка в обличчя синові, обпекла боляче.
Скрикнув хлопець, закрив долонею обпечене місце. Стрепенулося серце
материнське, прошепотіло: «Синочку мій рідний, тобі боляче?..»
КАРТКА 3.
1. Прокоментуйте вживання розділових знаків при
однорідних членах.
2. Поширте речення
однорідними членами.
Господиня
кожного дому повинна уміти…
Українська
жінка в усі часи відзначалася…
Мамині очі
випромінюють…
Батькове
слово завжди було…
3. Назвіть у цих реченнях
узагальнюючі слова, якщо вони є.
КАРТКА 4.
1. Які розділові знаки
можуть бути при узагальнюючому слові?
2. Напишіть твір-мініатюру
«Слово матері – святе», використовуючи:
-
однорідні підмети;
-
однорідні присудки;
-
однорідні додатки;
-
однорідні означення;
-
однорідні обставини.
КАРТКА 5.
1. Що таке однорідні члени
речення?
2. Складіть речення з
однорідними членами і розставте в них розділові знаки:
-
Коли вони не зв язані сполучниками;
-
Коли вони мають єднальні сполучники;
-
Коли вони мають протиставні сполучники.
3. Зробіть їх синтаксичний
розбір.
КАРТКА 6.
1. Що таке узагальнююче
слово і які розділові знаки при ньому?
2. Складіть речення за
поданими нижче схемами:
У: О, О, О.
О і О, О і О – У.
У: О, О
і О - … .
3. Зробіть синтаксичний розбір
третього речення.
КАРТКА
7.
1. Складіть схеми на всі
правила вживання розділових знаків при однорідних членах
2. Зробіть синтаксичний
розбір речень, назвіть однорідні члени.
Зозуля підкидала синичкам, плискам, сорокопудам та
іншій дрібноті лісовій яйця, а ті виховували підкидьків. Маленькі і великі
пташки казали зозулі, що на старість вона може залишитися сама. А вона
відповідала, що своїх дітей знайде, забере і примусить годувати її.
КАРТКА 8.
1. Що таке однорідні члени
речення?
2. Складіть твір-опис «Моя
матуся». Використайте однорідні члени та
звертання:
Нема цвіту пишнішого, як маківка, нема роду
ріднішого, як матіночка.
КАРТКА 1.
1. Що таке пряма мова?
2. Додайте до поданих речень
слова автора. Запишіть, ставлячи розділові знаки.
«Люблю України коханої небо» (В. Сосюра)
«Чом, чом, земле моя, так люба ти мені?» (Н, тв.)
«Ти як сонце, моя рідна мати, лише тобі я уклонюсь
низько» ( І. Бердник)
КАРТКА
2
1.Які розділові знаки при прямій
мові?
2.Замініть пряму мову непрямою.
а) Мама сказала:»Як мені сумно! Хочу побачити сестру.»
б) »Чи бачили таке !- сказав батько і, помовчавши, додав:- Готовий хлібороб, одним словом.»
в) «Любов до Батьківщини неможлива без любові до
рідного сло-
ва »,- писав В. Сухомлинський.
КАРТКА
3.
1. Що таке слова автора?
2. Допишіть речення, зробіть
заміну прямої мови непрямою.
А) «…?» - запитав брат.
Б) « ,,, - підтвердила я. - …».
В) « …, - пояснив тато. - …»
Г) сестра сказала: «…».
Д) Брат подумав і додав: «…».
КАРТКА 4.
1. Що таке пряма мова?
2. Запишіть речення з прямою
мовою, змінюючи місце слів автора.
Великий український педагог К. Д.
Ушинський писав: «Важко виразити словами те особливе, світле щось, що
народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда. До
глибокої старості залишаються у нас якісь сердечні зв’язки з тією родиною, з
якої ми вийшли».
КАРТКА 5.
1. Що таке діалог?
2. Замініть речення прямої
мови діалогом.
«Як спалося? Чи сухо всталося?» - запитувала мене
ранком малу бабуся. Якщо я довго затримувалась у ванній приказувала: «Не мийся
так довго, бо станеш біла, ворона подумає, що сир, і украде». Коли я сумувала,
радила: «Бий лихом об землю, як швець мокрою халявою об лаву». А ще зичила: «
Дай тобі Бог здоров я в ручки, у ніжки і в животик трішки».
КАРТКА
6.
1. З чого складається
діалог?.
2. Спишіть, поставте
розділові знаки.
На Новий
рік, щоб уродила нива, посипальники посипають святі образи зерном, примовляючи
Щоб уродило краще як торік.
Сівач
набирав повні жмені зерна, кидав його на ниву і виголошував Уроди, Боже, на
всякого долю.
Нивко,
нивко, верни мою силку говорив господар, коли у полі робота була вже закінчена.
КАРТКА 7.
1. З чого складається пряма
мова?
2. Запиши у формі діалогу уявну розмову з батьками
про те, що ти просиш купити комп ютер, а батьки поки що не можуть цього
зробити. Аргументуй своє прохання, учися переконувати, але подумай, як зробити
це таким чином, щоб уникнути суперечки.
РЕЧЕННЯ З
ПРЯМОЮ МОВОЮ.
ДІАЛОГ.
КАРТКА 1.
1. Що таке означено-особове
речення?
2. Із запропонованих речень
випишіть односкладні, визначте їх вид.
Жити на
світі без зв’язків із родом, без родинної підтримки дуже важко.
Людина,
як і рослина, не може жити без правічного грунту.
Рідна
домівка, рідне гніздо – так у народі називають батьківську хату як особливе
місце для людини, а тим більше для дитини.
КАРТКА 2.
1. Які речення називаються
неозначено-особовими?
2. Доповніть першу частину
прислів’я другою, визначте тип речення.
-
Нових друзів май... - … таким і сам
станеш.
-
З ким товаришуєш… - … згубив – не плач.
-
Чого сам не любиш… - … а старих не забувай.
-
Знайшов не скач… - … і чужому
навчайтесь.
-
Свого не цурайся… - … того і другому не
чини .
КАРТКА 3.
1. Назвіть види односкладних
речень.
2. Знайдіть односкладні
речення і визначте їх вид.
Не бійтеся співать про маму пісню,
Хоч молоді ви або вже старі.
Час пролетить, і буде зовсім пізно,
А маму не піднімеш із землі.
Є у мене найкраща матуся,
За неї до тебе, Пречиста, молюся.
КАРТКА 4.
1. Що називають безособовим
односкладним реченням?
2. Складіть розповідь за
поданим початком, використовуючи
односкладні речення. Визначте їх вид.
Рідна
оселя! Чи можуть роки змінити ставлення до тебе? .
КАРТКА 5.
1. Які речення називаються
узагальнюючо-особовими?
2. Напишіть твір-мініатюру
за поданим початком, використовуючи односкладні речення. Визначте їх вид.
Рідна
матуся. Скільки добра для мене зробили твої турботливі руки!..
КАРТКА 6.
1. Які речення є називними?
2. Знайдіть односкладні
речення і визначте їх вид.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем.
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Умій прощати, як прощає мати.
КАРТКА 1.
1. Що таке неповні речення?
2. Перепишіть речення,
підкресліть неповні, в дужках зазначте пропущений член речення.
Я
лежу на возі. Навколо спинами до мене дід і батько з косарями.
Вабить хата дитинства ласкою. А поріг – новою дорогою
Здається, не плив я човником тієї ночі по Десні. Плив батько сам, а я
лежав на курені, під дубом, коло діда.
КАРТКА 2.
1. Що ставиться на місці
пропущених членів у неповних реченнях?
2. Спишіть, пропускаючи
зайві слова, поставте розділові знаки.
Добрі
діти доброго слова послухають, а лихі діти й дрючка не бояться.
Птицю
пізнають по пірю, а людину пізнають по доброму слову.
Землю
сонце прикрашає, а людину прикрашає праця.
Росте
мій дім, росту і я із ним, росте моя держава.
КАРТКА 3.
1. Що таке неповні речення?
2. Продовжіть діалог, вживаючи неповні речення.
-
Віками складалася й передавалася від діда-прадіда до
дітей-онуків історія кожного роду. Та чи знаємо ми її?
-
А навіщо вам знати?
-
…
КАРТКА 4.
1. Які розділові знаки
ставляться на місці пропущених членів у неповних реченнях?
2. Спишіть, ставлячи
розділові знаки. Назвіть неповні.
Найбільше
щастя матері бачити своє дитя біля себе.
Шабля
ранить голову, а слово душу.
Перемагай
труднощі розумом, а небезпеку – досвідом.
Дерево
міцне корінням, а людина – своїм знанням.
КАРТКА 5.
1. Як можна відтворити пропущений член у неповних
реченнях?
2.Переписати, ставлячи, де потрібно, розділові
знаки.
Добрі діти батькам вінець, а злі – кінець.
Зерно дозріває в землі, а людина в труді.
У церкву ходять по дзвону, а у гості на заклик.
Не личить молодому розпитувати старого, а
господареві гостя.
КАРТКА 6.
Перебудуйте повні речення у неповні.
У полі
росла кураїнка. Поряд із кураїнкою росли мама і тато, дідусь й бабуся,
прадідусь і прабабуся. Уночі біг вовчик і зачепив кураїнку, вирвав її з грунту.
Більше кураїнка не могла пити водички, живитися. Припекло сонечко і висушило
кураїнку. Подув вітер – і покотив кураїнку полем. Капали сльози з очей
кураїнки, боляче було відриватися кураїнці від свого роду. Зачепилася кураїнка
за дерево у лісосмузі, але подув вітер і знову погнав її.
КАРТКА 7.
Допишіть речення з дужок. Підкресліть неповні
речення.
Без господаря двір плаче … … а поганий – отруйне зілля.
Мати однією рукою бє … … а у мами серце.
У дитини заболить пальчик… … її мінять не годиться.
Жінка – не рукавиця… … без господині хата.
Добрий чоловік для сім ї – весілля…
… а другою голубить.
КАРТКА 8.
Запишіть речення у дві колонки: 1 – односкладні; 2 – неповні двоскладні.
Літо. Починає благословлятись на
світ. Мати рве на городі росисту цибулю. Кладе із сухою паляницею до моєї
торбини.
Розкрила свиту, глянула на мої
порепані ноги.
Ранішній сон солодкий. Страшенно
хочеться спати. Щось легенько гладить голівку,
плаче… Прокидаюся.
НЕПОВНІ РЕЧЕННЯ
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ
РЕЧЕННЯ
РЕЧЕННЯ ІЗ
ЗВЕРТАН -
НЯМИ
РЕЧЕННЯ ЗІ
ВСТАВНИ-
МИ СЛОВАМИ
РЕЧЕННЯ З
ВІДОКРЕМ-
ЛЕНИМИ ЧЛЕНАМИ
ІНДИВІДУАЛЬНІ
КАРТКИ
8
клас
Комментариев нет:
Отправить комментарий